Analyse
TF1 7 jaar geleden - maandag 31 mei 2010

Generalistische televisiezenders zoals TF1 doen het niet meer. De reclamemarkt trekt weliswaar weer wat aan, maar het kwaad zit dieper.

Moeizaam herstel

Generalistische televisiezenders zoals TF1 doen het niet meer. De reclamemarkt trekt weliswaar weer wat aan, maar het kwaad zit dieper. Het aandeel is duur.
VERKOPEN.

Dankzij de stijging van de reclame-inkomsten (+13 %) is de omzet in het 1ste kwartaal met 11 % gestegen. En terwijl de groep een jaar geleden nauwelijks uit de rode cijfers kon blijven, boekte ze nu 0,15 EUR winst per aandeel. We moeten er echter rekening mee houden dat het 1ste kwartaal van 2009 catastrofaal was (reclame-inkomsten -27 % !). En zelfs als de opklaring op de reclamemarkt aanhoudt, vragen we ons af of TF1 daar profijt zal kunnen uit halen. Ten eerste blijven de kijkcijfers afkalven door de concurrentie van de TNT (digitale televisie via de ether). Voorts heeft TF1 dat meer van reclame afhankelijk is dan zijn concurrenten, zijn prijzen in 2009 verlaagd om zo veel mogelijk adverteerders aan boord te houden en het zal niet gemakkelijk zijn om die weer te verhogen. En ten slotte ook al krijgen de reclame-inkomsten altijd een serieuze boost van grote sportevenementen, de kosten voor het uitzenden van de wereldbeker voetbal lopen zo hoog op dat de hele zaak uiteindelijk verliesgevend dreigt te zijn.
Voorzichtigheidshalve laten we onze winstramingen voor 2010 en 2011 ongewijzigd op 0,42 en 0,56 EUR per aandeel.

Koers op het moment van de analyse : 11,60 EUR

TF1 is de grootste privĂ©-televisiezender van Frankrijk ; actief via generalistische en thematische kanalen ; de groep haalt het grootste deel van zijn inkomsten uit publiciteit.

Deel dit artikel