Analyse
Roularta 8 jaar geleden - vrijdag 21 mei 2010

Na de verliezen van 2009 zal de groep dit jaar opnieuw met winst kunnen afsluiten. Op lange termijn zijn de vooruitzichten voor de nagenoeg verzadigde Belgische mediamarkt echter niet zo geweldig.

Eerste kwartaal verliesgevend

Na de verliezen van 2009 zal de groep dit jaar opnieuw met winst kunnen afsluiten. Op lange termijn zijn de vooruitzichten voor de nagenoeg verzadigde Belgische mediamarkt echter niet zo geweldig. Het aandeel is correct gewaardeerd.
HOUDEN.

Exclusief de afgestoten activiteiten, bleef de omzet in het eerste kwartaal nagenoeg stabiel (-1 %). De inkomsten uit reclame via radio, tv en internet (in België nog in de kinderschoenen) vertoonden opnieuw een stijgende trend, maar dat werd volledig tenietgedaan door de daling (-3 %) van de reclame-inkomsten uit de geschreven pers die 3/4 van de omzet genereert. Gezien de stijging van de werkloosheid en de besparingsmaatregelen die eraan zitten te komen lijkt het ons een illusie te denken dat de reclamemarkten in België en in Frankrijk de volgende kwartalen fors zullen heropleven. We rekenen voor dit jaar dan ook niet op omzetgroei. Maar in het licht van de aanzienlijke herstructureringen die doorgevoerd werden (afdankingen, verkoop van niet-rendabele activiteiten …) moeten de marges opnieuw het niveau van 2008 kunnen bereiken. Aangezien de situatie op de reclamemarkt al bij al toch minder slecht is dan men had kunnen verwachten, trekken we onze raming van de winst per aandeel voor 2010 van 0,75 EUR op tot 1,12 EUR. Voor 2011 moet het verder verbeteren dan de rentabiliteit een winst van 1,44 EUR mogelijk maken.

Koers op het moment van de analyse : 17,25 EUR

Roularta is een Belgische mediagroep, actief in de geschreven pers (De streekkrant, Trends, Knack…) en in audio/video (VTM, 2Be, Kanaal Z/Canal Z, Vijftv, Q-Music,…). Realiseert 2/3 van zijn omzet in België. Haalt 60 % van zijn omzet uit publiciteitsinkomsten.

Deel dit artikel