Analyse
Michelin 8 jaar geleden - maandag 3 mei 2010

Dankzij een sterk merkimago en een grote innovatiecapaciteit moet Michelin kunnen profiteren van het herstel op de bandenmarkt. De beurskoers houdt o.i. echter al meer dan voldoende rekening met die troeven.

Gunstige verkoopsevolutie

Dankzij een sterk merkimago en een grote innovatiecapaciteit moet Michelin kunnen profiteren van het herstel op de bandenmarkt. De beurskoers houdt o.i. echter al meer dan voldoende rekening met die troeven. Duur aandeel.
VERKOPEN.

De huidige heropleving in de autosector heeft ook gunstige gevolgen voor de bandenfabrikanten. In het eerste kwartaal lag de verkoop van Michelin 12 % hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. De stijging manifesteert zich vooral bij de eerste montagebanden (+ 49 %), in mindere mate ook bij de vervangingsbanden (+11 %). Geografisch zijn het vooral de Noord-Amerikaanse (+72 %) en de Aziatische markt (+60 %) die de groei van Michelin hebben gevoed. Helaas geeft de Franse groep niet meer details bij zijn kwartaalresultaten, maar afgaand op de reeds eerder bekendgemaakte goede cijfers van concurrent Continental is het weinig waarschijnlijk dat de omzetstijging ten koste van de rentabiliteit is gegaan. En al zitten zowel de olie- als de rubberprijs in de lift, Michelin moet dankzij zijn sterke merkimago in staat zijn om die kostenstijgingen door te rekenen aan zijn klanten en op die manier zijn marges te vrijwaren. Wij hebben die manoeuvreerruimte voor prijsverhogingen tot hiertoe wat onderschat en verhogen nu onze winstramingen van 3,70 naar 4 EUR voor 2010 en van 4,70 naar 5,20 EUR voor 2011.

Koers op het moment van de analyse : 54,87 EUR

Franse groep, de grootste producent ter wereld van banden voor personenwagens (±20 % van de wereldmarkt), vrachtwagens, bouwmachines … Geeft ook toeristische en gastronomische gidsen uit. ±50 % van de omzet wordt in Europa gerealiseerd.

 

Deel dit artikel