Analyse
Gratis Air Liquide aandelen: geen cadeau 7 jaar geleden - dinsdag 25 mei 2010
Op 28 mei zal de Franse chemiegroep Air Liquide gratis aandelen toekennen. Aandeelhouders moeten niet in de buidel tasten maar de verrichting zal niet rijker maken.

· Het is de gewoonte van het Franse Air Liquide om gratis aandelen toe te kennen : op de laatste 30 jaar heeft het 18 dergelijke verrichtingen gedaan (de laatste dateert van twee jaar geleden). Deze keer geven 15 aandelen in bezit recht op één nieuw aandeel. Als het aantal aandelen in bezit geen veelvoud is van 15 dan zal de aandeelhouder het gedeelte van het aandeel dat niet kan worden toegewezen (fracties) in cash krijgen. Als u bijvoorbeeld 68 aandelen Air Liquide bezit dan zal u 4 nieuwe aandelen + 8 fracties krijgen.
· Opgepast! Deze toekenning is financieel bekeken eigenlijk neutraal. De uitgifte van nieuwe aandelen wordt mogelijk gemaakt door de incorporatie van beschikbare reserves (opzij gezette deel van de winst). Door de verrichting zal elke aandeelhouder meer aandelen aanhouden maar de prijs van elk van die aandelen zal minder hoog liggen dan voorheen. Want de dag van de toekenning zal de koers van het aandeel zich aanpassen door rekening te houden met het nieuwe aantal uitstaande aandelen. De aandeelhouder houdt dus niets aan dit avontuur over.
· Wat is dan het nut van een dergelijke verrichting? Er is de psychologische kant van de zaak: de aandeelhouder, die in zijn portefeuille extra aandelen ziet opduiken, kan zich rijker voelen en de indruk hebben dat het bedrijf hem in de watten legt (niet onbelangrijk voor Air Liquide gezien de aandelen al geruime tijd bij individuele beleggers verankerd zijn).
Maar het is vooral om praktische redenen dat het bedrijf een dergelijke stap zet om de handel in zijn aandeel te vergemakkelijken. Want aan de ene kant verbetert het bedrijf de liquiditeit door het aantal aandelen te verhogen. En aan de andere kant maakt het zijn aandelen toegankelijker voor de kleine belegger door de lagere prijs.
· Hoe dan ook is het aandeel volgens ons te duur gezien de huidige vooruitzichten, zelfs al is de winst gemiddeld met jaarlijks 8,5 % gestegen over de voorbije 30 jaar dankzij een goed uitgekiende strategie, uitgedokterd door een stabiel management. We raden aan het aandeel te verkopen.

Deel dit artikel