Analyse
LVMH 8 jaar geleden - vrijdag 16 april 2010

De zaken lopen beter, maar de koers, die zijn hoogste peil van de laatste 10 jaar bereikt heeft, lijkt ons niet gerechtvaardigd.

Forse groei in 1ste kwartaal

De zaken lopen beter, maar de koers, die zijn hoogste peil van de laatste 10 jaar bereikt heeft, lijkt ons niet gerechtvaardigd. Het aandeel is duur.
VERKOPEN.

Met een interne omzetgroei van 13 % heeft LVMH een verrassend goed eerste kwartaal achter de rug. We hebben onze ramingen van de winst per aandeel dan ook opgetrokken, van 3,85 tot 4,20 EUR voor 2010 en van 4,00 tot 4,60 EUR voor 2011. Maar opgelet. Een groot deel van de groei is te verklaren doordat de distributeurs die in 2009 de kat uit de boom keken, opnieuw voorraden aanleggen, ook van juwelen en sterkedranken. De eindverbruikers beginnen ook, maar aarzelend, meer uit te geven. Een ander probleem is dat LVMH, dat in China een opvolger heeft gevonden voor Japan als motor van de Aziatische zone (33 % van de omzet in 2009), in de VS en Europa (58 %) geen nieuwe groeipool vindt. Dankzij haar solide financiële situatie en haar volgehouden focus op haar premiummerken (snoeide in 2009 niet in het marketingbudget) is de groep echter goed geplaatst om marktaandelen te veroveren. Daartoe lanceert LVMH zich zelfs in de hotelbranche (Egypte en Oman). Op lange termijn lijkt een duurzame omzetgroei van iets meer dan 5 % ons haalbaar. Wat de rentabiliteit betreft, moet de bedrijfsmarge dankzij de investeringen in India en China snel weer het peil van 2007 en 2008 (20 %) kunnen bereiken. Dat alles zit volgens ons ruimschoots in de koers.

Koers op het moment van de analyse : 90,52 EUR

LVMH is een Franse groep die de controle heeft over zowat 50 luxemerken (mode, lederwaren, parfums, sterke dranken en wijnen, uurwerken…).

Deel dit artikel