Analyse
Coca Cola 8 jaar geleden - maandag 26 april 2010

Coca-Cola kan bogen op een hoge rentabiliteit en op een solide positie in de groeilanden, troeven die ervoor kunnen zorgen dat de groep versterkt uit de crisis komt.

Nog altijd solide

Coca-Cola kan bogen op een hoge rentabiliteit en op een solide positie in de groeilanden, troeven die ervoor kunnen zorgen dat de groep versterkt uit de crisis komt. Het aandeel is correct gewaardeerd. 
HOUDEN.

Ondanks de magere omzetgroei (1 %) steeg de winst per aandeel in het 1ste kwartaal met 20 % tot 0,70 USD, het resultaat van besparingen, een betere productiviteit, maar vooral gunstige wisselkoersen. Een bedrijfsmarge van 29 % is het duidelijke bewijs dat de groep erin slaagt om de stijging van de grondstoffenprijzen op haar klanten af te wentelen. Ten minste tot op zekere hoogte. Want in het door de crisis geteisterde Noord-Amerika (25 % van de omzet) kromp de verkoop (in volume) met 2 % en wordt de concurrentie met Pepsico allengs heviger. Dat is trouwens de reden waarom Coca-Cola onlangs de Noord-Amerikaanse activiteiten van zijn belangrijkste bottelaar heeft overgenomen (meer flexibiliteit in distributie). Gelukkig zijn daar de opkomende landen om de effecten van de crisis te milderen. Zo stegen de verkochte volumes in India en Turkije met resp. 29 en 18 %. De groep blijft dan ook massaal in de groeilanden investeren (o.m. in China en Brazilië). De doelstellingen voor de komende jaren – gemiddelde jaarlijkse groei van de omzet van 5 % en van de winst per aandeel van bijna 10 % – lijken ons haalbaar. Voor 2010 en 2011 rekenen we alvast op 3,25 en 3,55 USD winst per aandeel.

Koers op het moment van de analyse : 53,88 USD

Wereldleider voor niet-alcoholhoudende dranken, actief in meer dan 200 landen; priklimonades (Coca-Cola, Sprite, Fanta), water (Dasani, Chaudfontaine in België), vruchtensappen (Minute Maid) en energiedrankjes (Powerade).

Deel dit artikel