Analyse
Kraft Foods 8 jaar geleden - maandag 22 februari 2010

Op gevaar af marktaandelen te verliezen, bekommert Kraft zich eerder om de rentabiliteit dan om verdere groei. Dat oogt volgens ons veelbelovend.

Strategie werpt vruchten af

Op gevaar af marktaandelen te verliezen, bekommert Kraft zich eerder om de rentabiliteit dan om verdere groei. Dat oogt volgens ons veelbelovend. Goedkoop aandeel.
KOPEN.

Toegegeven, met een interne groei van 0,4 % in het 4de kwartaal (1,5 % voor heel 2009) gooit Kraft geen hoge ogen. Dat zwakke resultaat is echter het gevolg van de volgens ons lonende strategie om minder winstgevende producten te laten vallen ten voordele van sterproducten. Kraft slaagde er in het 4de kwartaal andermaal in om zijn bedrijfsmarge op te krikken (11,4 %, tegen 10,1 % een jaar eerder) en zag zijn bedrijfswinst met 15 % toenemen. Er is dus een belangrijk hefboomeffect : een zwakke score qua omzet, maar een reële toename van de winst. De groep kan zich nu bezighouden met de integratie van Cadbury waarvan de resultaten vanaf februari in de groepsrekeningen opgenomen worden. Zoals gezegd gaat het om een omvangrijke operatie die niet zonder risico’s is. Zo zullen de schulden van Kraft in eerste instantie sterk toenemen. Maar gezien het feit dat de groep er in 2009 in geslaagd is haar schuldenlast t.o.v. 2008 met 12 % te verminderen, maken we ons niet te ongerust, temeer daar haar vermogen om liquiditeiten te genereren (+35 % in 2009) haar in staat moeten stellen om ze snel te normaliseren. We laten onze ramingen van de winst per aandeel voor 2010 en 2011 op 1,50 en 1,70 USD.

Koers op het moment van de analyse : 28,92 USD

Kraft Foods is een Amerikaanse voedingsgigant, met een omzet van meer dan 40 miljard dollar, na Nestlé wereldwijd de nummer twee van de sector. Met de overname van Cadbury is de groep de grootste fabrikant van snoepgoed ter wereld geworden en heeft ze haar aanwezigheid in de groeilanden aanzienlijk versterkt.

Deel dit artikel