Analyse
Danone 8 jaar geleden - woensdag 17 februari 2010

Danone past zich aan een publiek aan die veel kostenbewuster is geworden maar probeert wel zijn groeiprofiel te behouden en ook zijn aandeelhouders te behagen. Niet gemakkelijk.

Vooral grote volumes verkopen

Danone past zich aan een publiek aan die veel kostenbewuster is geworden maar probeert wel zijn groeiprofiel te behouden en ook zijn aandeelhouders te behagen. Niet gemakkelijk. Duur aandeel.
VERKOPEN.

In 2009 daalde de winst per aandeel met 4,5 % tot 2,48 EUR, bij een omzetstijging van 3,2 % (op vergelijkbare basis). De groep werd 'gestraft' voor haar kapitaalverhoging van juni 2009 (winst moet door een groter aantal aandelen worden gedeeld). Danone heeft zijn prijzen verlaagd om de verkochte volumes op te krikken (+8,9 % in het vierde trimester) en het stemt hiermee zijn aanbod beter af op kostenbewuster geworden klanten. Maar het resultaat heeft ook geleden onder de concurrentie van melk- en waterproducten (deze twee zijn goed voor ¾ van de omzet). Hoe dan ook, Danone hoopt zo marktaandeel af te snoepen en tegelijkertijd zijn rendabiliteit te beschermen (de groep concentreert zich sinds enkele jaren op een beperkt aantal producten dat focust op gezondheid). Ze slaagt er tot nu toe in maar aangezien de grondstoffenprijzen nog altijd zeer hoog zijn, moet ze haar ambities wat terugschroeven. Want ze heeft haar kapitaal moeten verhogen om de zware schuldpositie te verlichten (een gevolg van de overname van Numico in 2007). En ondanks de internationalisering, die al 15 jaar wordt gevoerd, blijft ze enorm afhankelijk van het weinig groeiende West-Europa. Ondanks de hoge instroom van liquiditeiten behoudt de groep haar dividend op 1,2 EUR bruto.

Koers op het moment van de analyse : 42,08 EUR

De Franse voedingsreus Danone is  wereldleider voor zuivelproducten en flessenwater. Gekende merken naast Danone zijn o.m Actimel, Evian, Volvic… De groep realiseert bijna een derde van haar omzet in de groeilanden.

Deel dit artikel