Analyse
Ahold 8 jaar geleden - vrijdag 22 januari 2010

De problemen en herstructureringen in de nasleep van het in 2003 onthulde boekhoudschandaal lijken definitief achter de rug. De groep denkt zelfs opnieuw aan expansie.

Klaar voor de overnamejacht

De problemen en herstructureringen in de nasleep van het in 2003 onthulde boekhoudschandaal lijken definitief achter de rug. De groep denkt zelfs opnieuw aan expansie. Maar het aandeel blijft duur.
VERKOPEN.

Ahold sloot 2009 af met een 8,9 % hogere omzet (+3,4 % in het 4de kwartaal). Dit puike resultaat was wel deels te danken aan de extra verkoopsweek (het boekjaar telde bij Ahold 53 weken) en aan de (gemiddeld) hogere dollarkoers t.o.v. de euro. Ahold realiseert immers bijna 60 % van zijn omzet in de VS. Gecorrigeerd voor de 53ste week en tegen constante wisselkoersen bedroeg de stijging nog altijd 3,9 %. De volumes blijven gestaag toenemen maar dit effect wordt deels tenietgedaan door prijsdalingen (deflatie). Bovendien kiezen klanten vaker voor goedkopere producten en zijn ze gevoelig voor kortingen en pro-moties. De winkels in de VS (omzet +10 %) en in Nederland (+9,7 %) presteerden goed. In Nederland nam het marktaandeel van Albert Heijn bovendien toe van 31,3 % in 2008 naar 32,8 % in 2009. Tsjechië en Slowakije deden het minder goed (omzet -5 %). Intussen zit de « herrezen » groep weer op een stevige berg cash en lonkt ze naar overnames, vooral in Duitsland en België (het zieltogende Carrefour België wordt vaak als prooi geciteerd). We rekenen op een winst per aandeel van 0,71 EUR in 2009, 0,82 EUR in 2010 en 0,88 EUR in 2011.

Koers op het moment van de analyse : 9,14 EUR

De Nederlandse distributeur Ahold is, behalve op zijn thuismarkt, ook actief in de VS en in Centraal-Europa.

Deel dit artikel