Analyse
Unilever 8 jaar geleden - vrijdag 2 oktober 2009

Unilever stelt alles in het werk om de activiteit nieuw leven in te blazen en doet de grootste overname van de laatste 9 jaar.

Strategische overname

Unilever stelt alles in het werk om de activiteit nieuw leven in te blazen en doet de grootste overname van de laatste 9 jaar. Correct gewaardeerd.
HOUDEN.

Unilever wil via de aan- en verkoop van activa zijn portefeuille heroriënteren en zowel de groei als de rentabiliteit aanzwengelen. De qua omvang uiteindelijk eerder bescheiden overname van de producten voor lichaamsverzorging (Sanex …) van het Amerikaanse Sara Lee laat de groep toe haar positie in producten van de middenprijsklasse te versterken, wat in een economisch zwakke tijden mooi is meegenomen. Maar overdreven enthousiasme is uit den boze : de aanwinst is niet bepaald een koopje en het zou niet de eerste overname van de groep zijn die mislukt (SlimFast). Toch lijkt ze op de goede weg : met 2 % (in volume) was de omzetgroei in het 2de kwartaal bemoedigend, het nieuwe management heeft ervaring met dit soort overnames en de financiële situatie is gezond. Overigens kan men zich afvragen of de overname misschien het voorspel is van een opsplitsing van de groep in twee polen, voeding en hygiëne/onderhoud. Die operatie zou wellicht in het voordeel van de aandeelhouders zijn (herwaardering van het geheel). Maar voor het ogenblik zijn er geen aanwijzingen voor een dergelijk scenario. We handhaven onze winstramingen voor 2009 en 2010 op 1,15 en 1,25 EUR per aandeel.

Koers op het moment van de analyse : 19,57 EUR

Unilever is een Brits/Nederlandse groep actief in voeding, verzorgings- en onderhoudsproducten. Bekende merken zijn Knorr, Becel, Dove…

Deel dit artikel