Analyse
Oriflame 8 jaar geleden - donderdag 24 september 2009

De winst zal dit jaar te lijden hebben onder de daling van de roebel maar de groep heeft genoeg troeven om hem in 2010 opnieuw omhoog te krijgen. Die vooruitzichten zitten al verrekend in de koers.

Roebel weegt op rentabiliteit

De winst zal dit jaar te lijden hebben onder de daling van de roebel maar de groep heeft genoeg troeven om hem in 2010 opnieuw omhoog te krijgen. Die vooruitzichten zitten al verrekend in de koers. Correct gewaardeerd aandeel.
HOUDEN.

De cosmeticagroep blijft zijn arsenaal zelfstandige thuisverkopers uitbreiden (steeds meer mensen zoeken een extra inkomen). De gemiddelde productiviteitsdaling van die verkopers (-7 % in het 2de kwartaal) wordt ruimschoots gecompenseerd door hun stijgend aantal (+25 %). In lokale munt bleef de bedrijfsomzet stevig toenemen (+21 % in het 1ste trimester, +15 % in het 2de), maar in euro (de munt waarin veel kosten worden gefactureerd en ook de resultaten worden gepubliceerd) bleef de omzetstijging beperkt tot 6 % in het 1ste en tot 2 % in het 2de kwartaal. De reden is te zoeken bij de grote blootstelling aan Rusland (1/3 van de verkoop) en Oekra├»ne, twee landen waarvan de munt is gedaald t.o.v. de euro. De roebel zal in 2009 dan ook wegen op het resultaat, maar op langere termijn moet het bedrijf zijn rentabiliteit kunnen terugvinden dankzij schaalvoordelen (grotere verkoopvolumes), de reorganisatie van het distributienet (dichter bij de consument produceren),en het herstel van de roebel. Voor 2009 tippen we op een terugval van de winst per aandeel met 17 % (tot 18,82 SEK), voor 2010 tippen we op een stijging van 30 % (tot 24,54 SEK) en voor 2011 op +28 % (tot 31,39 SEK).

Koers op het moment van de analyse :  368,50 SEK

De Zweedse cosmeticagroep Oriflame is actief in 55 landen via een netwerk van meer dan 2 miljoen zelfstandige verkopers.

Deel dit artikel