Analyse
BMW 8 jaar geleden - vrijdag 18 september 2009

De autoconstructeur gaat met (te ?) veel vertrouwen uit van het einde van de crisis. De koers loopt echter te ver vooruit op het herstel van de verkoop en van de winst. We veranderen ons advies.

Advieswijziging

De autoconstructeur gaat met (te ?) veel vertrouwen uit van het einde van de crisis. De koers loopt echter te ver vooruit op het herstel van de verkoop en van de winst. Het aandeel is duur. 
VERKOPEN.

Ter gelegenheid van het autosalon van Frankfurt heeft BMW de meeste doelstellingen voor 2012 die vóór de crisis geformuleerd werden bevestigd. Voor de autodivisie (92 % van de omzet) mikt de groep nog steeds op een bedrijfsmarge van 8 à 10 %. Wat de omzet betreft, schroeft ze haar ambities wel iets terug, maar blijft ze met een gemiddelde groei van 9 à 11 % per jaar voor de periode 2009-2012 toch erg optimistisch. Gezien het schuchtere herstel dat voor 2010 verwacht wordt, lijkt ons dat een moeilijk haalbare kaart, temeer omdat het voorgestelde doel een stuk hoger ligt dan de groei van 7 % die in de periode 2002-2007 gerealiseerd werd toen de autoverkoop op volle toeren draaide. Toch kan men niet ontkennen dat het besparingsprogramma efficiënter blijkt dan verwacht, dat de daling van de verkoop in de zomer vertraagde en dat die trend de komende kwartalen wellicht zal aanhouden. We hebben onze prognoses dan ook opgetrokken. Voor 2009 rekenen we nu op een winst van 0,40 EUR per aandeel, waar we eerder een verlies van 0,90 EUR verwachtten en voor 2010 mikken we op 2,70 EUR winst (2,30 EUR voordien). Voor de langere termijn delen we het optimisme van de groep niet.

Koers op het moment van de analyse : 35,09 EUR

De Duitse groep BMW is nummer 1 in luxewagens (berlines, coupés,…)., constructeur van de automerken BMW en Mini (95 % van de omzet) en van motoren (3 %).Ongeveer 50 % van het kapitaal is in handen van familiale aandeelhouders.

 

Deel dit artikel