Analyse
Adidas 9 jaar geleden - maandag 10 augustus 2009
Het tweede kwartaal was niet verlieslatend, maar daarmee is alles ook gezegd. Nu het ergste achter de rug lijkt, blijft het afwachten in welke mate Adidas opnieuw duurzaam zal kunnen groeien.

Vraagtekens rond groeipotentieel

Het tweede kwartaal was niet verlieslatend, maar daarmee is alles ook gezegd. Nu het ergste achter de rug lijkt, blijft het afwachten in welke mate Adidas opnieuw duurzaam zal kunnen groeien. Duur aandeel. 
VERKOPEN.

Na een lange periode van groei (2000 tot 2008) heeft Adidas moeite om zich aan te passen aan de economische malaise. De winst per aandeel bleef in het 2de kwartaal positief (0,04 EUR) maar daalde met maar liefst 92 % t.o.v. vorig jaar (omzetdaling van 8 % zonder wisselkoerseffecten en opnieuw rode cijfers bij Reebok). Een zwakke prestatie (deels doordat er deze zomer geen grote sportevenementen zijn), maar wel een stabilisatie t.o.v. het eerste kwartaal. Het komt er nu dus op aan om de weg naar rendabele groei terug te vinden. De groep belooft kostenbesparingen en een beter voorraadbeheer om cash vrij te maken en haar schulden te beheersen, maar het businessmodel blijft uitgaan van een fors groeiende markt voor sportuitrustingen. Een voorzichtigere benadering lijkt ons aangewezen, maar wel met een guller dividendbeleid (slechts 15 % van de winst 2008 werd uitgekeerd). Want als de economie nog een tijd blijft slabakken, is de kans groot dat sportartikelen niet het eerste zijn waar de consument van wakker ligt. We zijn benieuwd wat het tweede semester brengt, met stilaan het WK voetbal 2010 in het vizier. In afwachting laten we onze winstramingen ongewijzigd (1,7 EUR per aandeel voor 2009 en 2,4 EUR voor 2010).

Koers op het moment van de analyse : 33,23 EUR 

De Duitse groep Adidas is wereldwijd nummer 2 voor sportuitrustingen (na het Amerikaanse Nike); ze nam in 2005 zijn Amerikaanse concurrent Reebok over na de verkoop van Salomon (skiuitrustingen); ze is sponsor van grote voetbalploegen.

Deel dit artikel