Analyse
Coca-Cola 9 jaar geleden - donderdag 23 juli 2009

De winst in het eerste halfjaar is gedaald door de sterkere dollar, maar Coca-Cola blijft goed presteren en heeft weinig last van de crisis.

Weinig last van de crisis

De winst in het eerste halfjaar is gedaald door de sterkere dollar, maar Coca-Cola blijft goed presteren en heeft weinig last van de crisis. Het aandeel is correct gewaardeerd.
HOUDEN.

De daling van de winst per aandeel in het eerste halfjaar (-11 % tot 1,46 USD) is uitsluitend te wijten aan het aantrekken van de dollar (¾ van de omzet wordt buiten de VS gerealiseerd). Op vergelijkbare basis klom de omzet 6 % hoger en de bedrijfswinst 9 %. Dankzij een sterk merkimago en een doordachte verpakkingsstrategie (kleiner en dus goedkoper) konden prijsdalingen worden vermeden en bleef de rentabiliteit op peil. Coca-Cola won hier en daar ook marktaandeel en blijft zijn aanbod consequent diversifiëren met gezondere varianten (Light, Zero …) van zijn basisproduct. De groep blijft ook regelmatig overnames doen in de activiteit water en fruitsappen. In de VS en Europa liep de verkoop lichtjes terug en moet er bespaard worden, maar in de groeilanden (India, China) loopt alles gesmeerd : de gedane investeringen werpen vruchten af en dankzij haar financiële slagkracht kan de groep er zich verder versterken zonder aan het dividend (dat gestaag hoger klimt) te raken. Door de stijgende diversificatie en de goede prestaties in de groeilanden verlagen we onze risico-indicator van 3 naar 2. Onze winstramingen laten we ongewijzigd op 3,1 USD per aandeel voor 2009 en 3,3 USD voor 2010.

Koers op het moment van de analyse : 49,13 USD

Wereldleider voor niet-alcoholhoudende dranken, actief in meer dan 200 landen ; priklimonades (Coca-Cola, Sprite, Fanta), water (Dasani, Chaudfontaine in België), vruchtensappen (Minute Maid) en energiedrankjes (Powerade).

Deel dit artikel