Analyse
Carrefour 9 jaar geleden - vrijdag 3 juli 2009

Bij andere distributeurs nam de omzet in het eerste kwartaal weer (lichtjes) toe, maar Carrefour boerde voort achteruit. Een « reddings » plan moet verandering brengen, maar is o.i. te ambitieus.

Nieuw strategisch plan

Bij andere distributeurs nam de omzet in het eerste kwartaal weer (lichtjes) toe, maar Carrefour boerde voort achteruit. Een « reddings » plan moet verandering brengen, maar is o.i. te ambitieus. Duur aandeel.
VERKOPEN.

Het blijft bergaf gaan met Carrefour en de nieuwe topman gooit het roer dan ook drastisch om: tegen 2012 moet er 4,5 miljard euro bespaard worden. De kosten moeten met 3,1 miljard omlaag (4,5 EUR per aandeel) door de operationele kosten met zowat 15 % te drukken (2,1 miljard) en de aankoopprijzen met ± 1,6 % of 1 miljard omlaag te halen. Een beter voorraadbeheer moet 1,4 miljard besparingen opleveren. Het plan om het bedrijf te transformeren, zal tussen 2009 en 2012 wel 500 miljoen investe-ringen vergen en 1 miljard eenmalige kosten met zich brengen en dus op korte termijn op de resultaten drukken. Commercieel moet er meer vanuit de klant gedacht worden en moet de prijs een speerpunt worden. Ook voor de hypermarkten, het pijnpunt van de groep, wordt er tegen eind 2009 een nieuwe strategie uitgetekend. Die wordt in 2010 in Frankrijk uitgetest en vanaf 2011 in de andere grote Europese markten geïmplementeerd. België blijft (voorlopig ?) op de kaart met een nieuwe topman, maar in Italië wordt een aantal winkels gesloten of verkocht. Wij mikken (incl. eenmalige kosten) op een winst per aandeel van 1,42 EUR in 2009 en 2,23 EUR in 2010.

Koers op het moment van de analyse : 31,78 EUR

Met ruim 15 400 hypermarkten, supermarkten, discounts, cash&carry's en buurtwinkels in 32 landen is Carrefour de grootste Franse distributiegroep en tevens nummer 1 in Europa en nummer 2 in de wereld. Ongeveer 45 % van de omzet wordt in Frankrijk gerealiseerd.

Deel dit artikel