Analyse
Vivendi 8 jaar geleden - maandag 25 mei 2009

De groep slaagt erin haar activiteiten op peil te houden. Euforie is echter uit den boze.

Verdient een eervolle vermelding

De groep slaagt erin haar activiteiten op peil te houden. Euforie is echter uit den boze. Toch is het aandeel goedkoop.
KOPEN.

In het eerste kwartaal steeg de omzet met 22 % (zonder wisselkoerseffecten), maar daalde de winst per aandeel met 14 % tot 0,41 EUR. Dit is te wijten aan de overnames in 2008 (Neuf Cegetel, Activision), die de kosten deden stijgen. De groep biedt wel nog steeds goed weerstand tegen de recessie, zelfs in de gevoelige activiteiten : de omzet van de muziekpoot daalt met slechts 3,2 %, door het relatieve succes van legaal downloaden. Die van de telefonie daalt met 0,8 % (vergelijkbare basis). Ook de videospelletjes en de betaaltelevisie (Canal +) doen het goed. Een langdurige recessie zou de groep die nog altijd lijdt onder het gebrek aan synergie├źn tussen de verschillende activiteiten echter ondermijnen. De daling van de vraag die daarmee gepaard zou gaan, zou de rentabiliteit van duur betaalde overnames in gevaar brengen. En externe groei zal niet alles oplossen, aangezien de groep al moeite heeft om haar tamelijk hoge schuld af te bouwen. Beter zou men de structuur vereenvoudigen (door activiteiten af te stoten), zoals Time Warner doet. Intussen worden de aandeelhouders gepaaid met een wat hoger dividend (+7,7 %), waarvan het brutorendement nu 7,4 % bedraagt. We ramen de winst voor 2009 en 2010 op 2 EUR en 2,30 EUR per aandeel.

Koers op het moment van de analyse : 18,82 EUR

Vivendi is een gediversifieerde Franse groep, actief in de telecomsector (controleert SFR, de tweede Franse mobiele operator, alsook Telecom Maroc), internet, muziek, betaaltelevisie (Canal+) en videospelletjes.

Deel dit artikel