Analyse
LVMH 9 jaar geleden - donderdag 28 mei 2009

De crisis betekent geen catastrofe voor LVMH, maar na de forse koersstijging dit jaar, is het aandeel duur geworden.

Advieswijziging

De crisis betekent geen catastrofe voor LVMH, maar na de forse koersstijging dit jaar, is het aandeel duur geworden.
VERKOPEN.

Bij gelijkblijvende groepsstructuur en constante wisselkoersen verloor de omzet in het eerste kwartaal 7 %. Maar de situatie is verre van dramatisch. De balngrijkste en rendabelste divisie van de groep, mode & lederwaren (meer dan 1/3 van de omzet en meer dan ½ van de winst) ging 4 % vooruit, en de achteruitgang in de andere divisies was vooral te wijten aan de stockafbouw bij de kleinhandelaars (die trouwens stilaan vermindert). Voorts plukt de groep nu de vruchten van haar focus op interne groei die haar behoedde voor grote en te dure overnames waarvoor ze zich in de schulden moest steken. Dankzij deze conservatieve politiek kan LVMH de toekomst rustig tegemoet zien, ook als de crisis mocht aanslepen. We denken zelfs dat de groep erin zal slagen kostbare marktaandelen van haar concurrenten af te snoepen waardoor ze versterkt uit de crisis zal komen. We verwachten dat de winst per aandeel dit jaar zal terugvallen tot 3,80 EUR (4,28 EUR in 2008), maar volgend jaar terug zal opveren tot 4,10 EUR. De groei op lange termijn is weliswaar beperkt door haar sterke blootstelling aan de ontwikkelde landen (70 % van de omzet), maar de populariteit van haar merken in de groeilanden oogt niettemin veelbelovend.

Koers op het moment van de analyse : 59,50 EUR

LVMH is een Franse groep die de controle heeft over zowat 50 luxemerken (mode, lederwaren, parfums, sterke dranken en wijnen, uurwerken…).

Deel dit artikel