Analyse
Carrefour : SWOT 9 jaar geleden - donderdag 2 april 2009

Voor 2009 staan klantenfocus (meer promotie, meer marketing, beter productaanbod) en kostenbesparingen hoog op het prioriteitenlijstje.

Wie is CARREFOUR ?


· Carrefour is grootste distributiegroep in Europa en nummer 2 in de wereld (na het Amerikaanse Wal-Mart).
· De groep is met meer dan 15 400 winkels aanwezig in 32 landen in Europa, Azië en Latijns-Amerika.
· De distributeur bedient zo’n 20 miljoen klanten via verschillende winkelformaten :
- hypermarkten (Carrefour)
- supermarkten (Carrefour Market, GB…)
-  discounts (Dia, Ed…)
- buurtwinkels (Carrefour City, Carrefour Express, Shopi…)
- cash&carry’s (Promocash, Docks Market…)
- enkele on-line shops.
· In 2008 werd 44% van de omzet in Frankrijk gerealiseerd en 37% in de rest van Europa.


Carrefour gaat zich voortaan uitsluitend toeleggen op markten waar het een marktleiderspositie heeft of binnen een redelijke termijn kan verwerven (nr. 1 of 2). De groep besloot dan ook zich uit de andere landen terug te trekken. Om de toekomstige groei te verzekeren en de afhankelijkheid van de Franse thuismarkt te verminderen focust de groep daarom op expansie in groeilanden in Azië en Latijns-Amerika (o.a. Rusland en India).
Een onder druk van de grootaandeelhouders nieuw aangesteld management is tevens vastberaden om een ommekeer te bewerkstelligen in Frankrijk (dalend marktaandeel en winstmarges) en de chronische (rendabiliteits)problemen in België en Italië aan te pakken. Indien de resultaten in deze twee landen niet fors verbeteren zullen de winkels daar mogelijk afgestoten worden.
Voor de Belgische winkels daagden alvast enkele kandidaten op om (een deel van) de winkels over te nemen (durfkapitaalverschaffer CVC Capital, Delhaize, Colruyt). Voorts zal een deel van het vastgoed, de belangrijkste troef van Carrefour, in een aparte entiteit ondergebracht worden, om het beter te valoriseren.

Voor 2009 staan klantenfocus (meer promotie, meer marketing, beter productaanbod) en kostenbesparingen hoog op het prioriteitenlijstje.

 

 

 

SWOT van CAREEFOUR

De SWOT analyse van een entiteit bestudeert haar sterktes  (Strengths), zwaktes (Weaknesses), kansen (Opportunities) en  bedreigingen (Threats).

Strenghts – Opportunities

· vernieuwd management kan voor nieuwe dynamiek zorgen

· belangrijke vastgoedportefeuille

· stevige marktpositie (vaak nr. 1 of 2)

· aanwezigheid in Aziatische en Latijnsamerikaanse groeimarkten

· vrij crisisbestendig

· kan schaalvoordelen aanwenden tegenover leveranciers (sterke onderhandelingspositie)

· wisselkoersrisico beperkt

· eigen merken, hogere marges

Weaknesses – Threats 

· toenemende concurrentie van harddiscounters

· nog erg afhankelijk van Franse thuismarkt

· probleemlanden (België, Italië) wegen op rendabiliteit van de groep

· afbrokkelende marktaandelen in Frankrijk en België

· kampt met slecht prijsimago in Frankrijk en België

· relatief groot aandeel "niet voeding" (hypermarkten) drukt op de marges.

 
 
 

 CARREFOUR : sleutelcijfers

 

(1)

Dividend voor boekjaar
2008

1,08

Verwacht dividend voor boekjaar
2009

1,08

Verwacht dividend voor boekjaar
2010

1,10

 

(2)

Winst per aandeel  2008

1,85

Verwachte

winst per aandeel  2009

2,38

Verwachte

winst per aandeel  
2010

2,44

 

(3)

Boekwaarde    lopend boekjaar  

14,99

Tastbare boekwaarde lopend boekjaar  

-2,39

 

(4)

Gearing : 64,5

Return op 5 jaar  (per jaar) :
-4,1

 

Koers op het moment van de analyse : 29,40 EUR

(1)  bruto in EUR; (2) in EUR; zonder niet-recurrente elementen; (3) in EUR; (4) : in %

KOERS CARREFOUR (in EUR) sinds 2004

Ondanks de recente stiiging heeft de koers (in EUR) het al een tijdje moeilijk en de perspectieven zijn niet schitterend. Het aandeel is duur. VERKOPEN. 

 

 

Deel dit artikel