Analyse
Unilever NV 9 jaar geleden - vrijdag 13 februari 2009

De nieuwe ceo zal het niet onder de markt te hebben om de groep groep die nog altijd op zoek is naar meer samenhang in haar portefeuille een nieuw elan te geven.

Ambities uitgesteld

De nieuwe ceo zal het niet onder de markt te hebben om de groep groep die nog altijd op zoek is naar meer samenhang in haar portefeuille een nieuw elan te geven.
HOUDEN.

De groep heeft voor 2008 een omzetgroei (vergelijkbare basis) van 7,4 % en een stijging van de winst per aandeel van 32 % bekendgemaakt. De omzetgroei is echter enkel het gevolg van de verhoging van de verkoopprijzen (doorrekenen duurdere grondstoffen) en de winst bevat heel wat meerwaarden op de verkoop van activa. In werkelijkheid stagneerden de verkochte volumes en de bedrijfswinst. In het laatste kwartaal was er zelfs sprake van een lichte daling (verbruikers kiezen voor goedkopere merken). De groep is dus zeker niet immuun voor de crisis die vorig jaar ook sporen naliet op de resultaten in de groeilanden (zowat 40 % van de omzet). De ambitie om tegen 2010 een bedrijfsmarge van 15 % te halen (tegen 12,4 % nu) heeft ze alvast opgeborgen. Volgens ons een wijze beslissing : gezien de vrij zwakke verkoopcijfers die voor de komende kwartalen verwacht worden, zou het halen van die marge forse besparingen op de marketingbudgetten vereisen. En Unilever moet zijn marktaandelen behouden, zoniet riskeert het met een achterstand op zijn concurrenten (Procter&Gamble, Nestlé, Danone) te starten als de economie zich herpakt. We ramen de winst per aandeel 2009 en 2010 op 1,40 en 1,50 EUR.

Koers op het moment van de analyse : 16,10 EUR

Unilever is een Brits/Nederlandse groep actief in voeding, verzorgings- en onderhoudsproducten. Bekende merken zijn Knorr, Becel, Dove…

Deel dit artikel