Analyse
CMB 8 jaar geleden - maandag 9 februari 2009

De lage vrachttarieven zullen de waarde van de activa verder doen dalen. Dat riskeert ook het lot te zijn van de nieuwe schepen na hun levering. Dat kan zwaar op de koers wegen.

Kans op vernietiging van waarde

De lage vrachttarieven zullen de waarde van de activa verder doen dalen. Dat riskeert ook het lot te zijn van de nieuwe schepen na hun levering. Dat kan zwaar op de koers wegen. We verhogen de risicograad. 
HOUDEN.

Het verlies (0,30 EUR per aandeel) in het 4de kwartaal was louter boekhoudkundig (voorzieningen, waardeverminderingen…). Op operationeel vlak boerde CMB nog goed dankzij de verhuurcontracten op lange termijn die de resultaten beschutten tegen een daling van de vrachttarieven. En aangezien de vloot in 2009 en 2010 voor 95 % gedekt is, ziet de toekomst er eerder goed uit, zelfs al kan CMB zo goed als zeker een kruis maken over de meerwaarden op de verkoop van schepen die de afgelopen jaren de winst aardig deden aandikken (78 % van de winst per aandeel in 2008). Met de vrachttarieven zullen immers ook de prijzen van tweedehandsschepen kelderen. Toch rekenen we voor 2009 en 2010 op zowat 3 EUR winst per aandeel. Gezien de verwachte groei van de wereldvloot (+30 % tussen dit en eind 2010) zullen de vrachttarieven die sinds juni 2008 al met 95 % daalden, wellicht verder afkalven. CMB moet daarom beslist een prijsdaling bedingen voor de nieuwe schepen in aanbouw. Zo niet riskeert de groep de komende 2 jaar nieuwe waardeverminderingen te moeten boeken die de boekwaarde (16,47 EUR) met 5 Ă  7 EUR kunnen doen dalen.

Koers op het moment van de analyse : 17,42 EUR

CMB is een Belgische rederij, via dochter Bocimar actief in het vervoer over zee van bulkgoederen.

Deel dit artikel