Analyse
Delhaize 8 jaar geleden - vrijdag 16 januari 2009

Dankzij de nadruk op voeding en de lageprijzenstrategie in de VS houdt Delhaize in de huidige crisis vrij goed stand.

Sterke eindejaarsverkopen

Dankzij de nadruk op voeding en de lageprijzenstrategie in de VS houdt Delhaize in de huidige crisis vrij goed stand. Correct gewaardeerd aandeel.
HOUDEN

In tegenstelling tot wat gevreesd werd, vielen de eindejaarsverkopen goed mee. In het 4de kwartaal steeg de omzet met 15,8 % waardoor de jaaromzet 0,4 % hoger uitkwam. Dankzij het erg sterke laatste kwartaal kwam de groep uit aan de bovenkant van haar (in juli neerwaarts bijgestelde) verwachtingen. en bevestigde ze haar eerdere winstvooruitzichten voor 2008. In de VS (70 % van de omzet) zag ze de verkoop van haar (rendabelere) huismerken toenemen, terwijl ze in België vooral de vruchten plukte (o.m. inzake marktaandeel) van haar prijsinspanningen en promotie-initiatieven. De groep besloot om de komende weken zeven verlieslatende Sweetbay-winkels in de VS te sluiten en om vier Duitse winkels te verkopen. Dat zou de bedrijfswinst per jaar met ongeveer 7 miljoen euro aandikken (±0,07 EUR per aandeel), terwijl de eenmalige kosten van deze operaties (±0,28 EUR per aandeel) nog in het 4de kwartaal 2008 geboekt worden. In 2009 wil Delhaize bovendien nog voor 100 miljoen besparingen doorvoeren en het verkoopnetwerk met 70 à 80 winkels uitbreiden. Vanwege de sluitingskosten verlagen we onze winstraming voor 2008 van 4,65 naar 4,54 EUR per aandeel. Voor 2009 en 2010 behouden we onze schattingen op 4,97 en 5,35 EUR.

Koers op het moment van de analyse : 43,22 EUR

De Belgische voedingsdistributeur Delhaize is met bijna 2700 winkels actief in België, Luxemburg, Duitsland, Griekenland, Roemenië, Indonesië en in de VS die voor ruim 70 % van de omzet instaan.

Deel dit artikel