Analyse
Unilever 9 jaar geleden - maandag 3 november 2008

De resultaten over de eerste negen maanden van 2008 zijn geruststellend maar niet indrukwekkend. De winstgroei slabakt en de laagconjunctuur zorgt voor extra tegenwind.

Conjunctuur gooit roet in het eten

De resultaten over de eerste negen maanden van 2008 zijn geruststellend maar niet indrukwekkend. De winstgroei slabakt en de laagconjunctuur zorgt voor extra tegenwind. Correct gewaardeerd.
HOUDEN.

Over de eerste 9 maanden van 2008 boekte Unilever een interne omzetgroei van 7,4 % maar bleef de winst per aandeel stabiel. De groep verliest minder snel terrein t.o.v. haar concurrenten en beschikt zelfs over een betere positie in de groeilanden (meer dan 40 % v.d. omzet). Ondanks de moeilijke conjunctuur stegen de verkochte volumes met 0,7 % over de eerste 9 maand (0,6 % in 3de kwartaal). De gestegen grondstoffenprijzen konden worden doorgerekend in de verkoopprijzen. De groep keerde onvoldoende rendabele producten de rug toe en snoeit nog altijd in haar operationele kosten, maar mede door de herstructureringskosten trappelde de bedrijfswinst (excl. meerwaarden uit de overdracht van activa) ter plaatse. En door de huidige recessie zal de manoeuvreerruimte wellicht nog beperkter worden (een versnelde herpositionering op producten met een hogere toegevoegde waarde is nochtans wenselijk). We handhaven voorlopig onze winstramingen op 1,43 EUR voor 2008 en 1,45 EUR voor 2009. De schuldenlast blijft aanvaardbaar en het dividend biedt een brutorendement van zowat 4 %.

Koers op het moment van de analyse : 18,84 EUR

Unilever is een Brits/Nederlandse groep actief in voeding, verzorgings- en onderhoudsproducten. Bekende merken zijn Knorr, Becel, Doveā€¦

 

Deel dit artikel