Analyse
Psion 8 jaar geleden - maandag 17 november 2008

De groep begint de gevolgen van de crisis te voelen en staat volgens ons ondanks de aangekondigde maatregelen voor een moeilijke periode.

Informaticamarkt loopt vast

De groep begint de gevolgen van de crisis te voelen en staat volgens ons ondanks de aangekondigde maatregelen voor een moeilijke periode. We kopen niet langer.
HOUDEN.

Terwijl de resultaten van het eerste halfjaar aangetast werden door onvoorziene lasten, heeft Psion zijn doelstellingen voor het tweede semester drastisch naar beneden herzien. Het einde van het jaar is traditioneel nochtans een gunstige periode voor de omzet en de winst. Ongelukkigerwijs vallen de bestellingen heel wat lager uit dan verhoopt, zodat de omzet en de winst dit jaar in het tweede semester flink achteruit zullen gaan t.o.v. de eerste zes maanden van het jaar. In antwoord op deze verslechtering van de situatie heeft de groep een groots herstructureringsprogramma op poten gezet dat op termijn de kosten met 15 miljoen pond (11 pence per aandeel) moet terugdringen. Dit plan moet de gevolgen van de crisis kunnen temperen, maar het zal volgens ons niet kunnen verhinderen dat de resultaten blijven dalen, want voor 2009 zit er nog geen herstel van de activiteit in. Bovendien hebben we vragen bij de plannen van het management om de positie van de groep op haar markt te herdefiniëren en om het aanbod te verbeteren. Rekening houdend met deze nieuwe elementen verlagen wij onze ramingen van de winst per aandeel van 4,70 tot 3,50 pence voor 2008 en van 6,00 tot 3,40 pence voor 2009.

Koers op het moment van de analyse : 56,50 pence

Psion is een Brits bedrijf dat zakcomputers voor professionele doeleinden maakt. Deze buitengewoon stevige en krachtige apparaten zijn geschikt voor gebruik in veeleisende industriële omgevingen zoals (lucht)havens, magazijnen en andere logistieke toepassingen. Ze laten werknemers toe om in situ data in te voeren en ze eventueel online op het netwerk van de onderneming te plaatsen. Grote klanten zijn bijv. Volkswagen, Merck, Nestlé, Deutsche Post en United Airlines.

Deel dit artikel