Analyse
Natuzzi 8 jaar geleden - maandag 24 november 2008

De kwartaalresultaten waren allesbehalve bevredigend. Kunnen het nieuwe businessplan en de soliditeit van de financiële situatie de meubelen redden ? De weg zal in ieder geval lang zijn.

Verdwijnt uit onze selectie

De kwartaalresultaten waren allesbehalve bevredigend. Kunnen het nieuwe businessplan en de soliditeit van de financiële situatie de meubelen redden ? De weg zal in ieder geval lang zijn. Duur aandeel.
VERKOPEN.

De Italiaanse groep geraakt er maar niet bovenop : in het derde kwartaal moest ze opnieuw bedrijfsverliezen opbiechten. Dat was voor een deel te wijten aan wisselkoerseffecten (Natuzzi realiseert een derde van zijn omzet in de VS, maar voert zijn boekhouding in euro), maar er is meer aan de hand. Het herpositioneren van het merk Natuzzi op het luxesegment is commercieel gezien allesbehalve een succesverhaal, terwijl de distributie- en marketingkosten hoog oplopen. De nieuwe directie vindt ze zelfs overdreven…
De groep heeft nu een nieuw plan uitgestippeld om de rentabiliteit te herstellen. Volgens ons zal dat evenwel geen sinecure zijn, ook al beschikt Natuzzi over de nodige middelen. Want met een recessie in aantocht zijn de vooruitzichten op middellange termijn uiterst precair.
In die omstandigheden is de kans volgens ons klein dat Natuzzi erin slaagt het voor volgend jaar beoogde financiële evenwicht te bereiken.
We ramen het verlies per aandeel voor 2008 op 1,30 USD en ook voor 2009 houden we rekening met een negatief resultaat (-0,50 USD per aandeel).

Koers op het moment van de analyse : 2,25 USD

Natuzzi is een Italiaanse fabrikant van salons en toebehoren voor meubels, vooral bekend om zijn luxe zitbanken.

Deel dit artikel