Analyse
CMB : SWOT 9 jaar geleden - donderdag 23 oktober 2008

De slechtere perspectieven voor de wereldeconomie en het toenemend aantal schepen deden de vrachtprijzen dalen en dat vertaalde zich ook in een koersdaling van het aandeel.

Wie is CMB ?

CMB is via de dochtermaatschappij Bocimar voornamelijk actief in maritiem bulktransport, voornamelijk ijzererts, steenkool en graan (de activiteiten in het vervoer van gas, werden in 2003 afgestoten en gebeuren nu via Exmar, terwijl het petroleumvervoer eind 2004 werd stopgezet. De andere activiteiten (beheer van opslagplaatsen via Hessenatie Logistics, vastgoed via Reslea en luchtververoer via ACL Aviation) zijn samen slechts goed voor minder dan 10 % van de bedrijfswinst.
Bocimar exploiteert een twintigtal schepen waarvan het zelf eigenaar of co-eigenaar is. Een twintigtal andere worden momenteel gebouwd.

De jongste jaren zijn de transportprijzen enorm fors gestegen : de vraag vanuit de groeilanden die in volle ontwikkeling zijn, is immers exponentieel gestegen en de wereldwijde vloot kon die niet bijbenen. Toch kon CMB niet volop profiteren van die forse prijsstijgingen, omdat het altijd al een strategie gevolgd heeft die gebaseerd is op de zogenaamde dekking (CMB sluit contracten af waarin de tarieven voor een lange periode vastliggen om op die manier de kwalijke gevolgen van mogelijke tariefdalingen te vermijden, maar die strategie is nefast als de tarieven stijgen). De groep kon dat echter goedmaken door veel schepen te verkopen. Omdat de scheepswerven op volle toeren draaien en er lange wachttijden gelden, stegen de prijzen van tweedehandsschepen zelfs tot boven die van gelijkwaardige nieuwe schepen.

De jongste drie jaar werd de aandeelhouder verwend met recorddividenden. Nu stuiken de transportprijzen echter als een kaartenhuisje in elkaar. Desondanks zal de winst, dankzij de dekkingstrategie, de komende drie jaar vrij hoog blijven.

 

SWOT CMB

De SWOT analyse van een entiteit bekijkt haar sterktes  (Strengths), zwaktes (Weaknesses), kansen (Opportunities) en bedreigingen (Threats).

Sterktes - Kansen
- Zeer moderne vloot (minder dan 3 jaar)
- Profiteert 100 % van de ontwikkeling van de groeimarkten

- Goede zichtbaarheid op de winsten tussen nu en 2010-2011: een groot gedeelte van de vloot is verhuurd tegen vaste tarieven voor vooraf bepaalde periodes (dekking)
- Zeer voordelig belastingsysteem : belasting op het tonnage en niet op de resultaten.

Zwaktes – Bedreigingen

- Het onevenwicht tussen vraag en aanbod van schepen zal worden weggewerkt
- Zeer cyclische sector
- Resultaat is sterk afhankelijk van aankoop/verkoop van schepen
 

CMB : DE CIJFERS

 

(1)

Dividend  
2007

3,00

Verwacht dividend
2008

3,00

Verwacht dividend
2009

1,12

 

(2)

Winst per aandeel 2007

6,97

Verwachte winst per aandeel
2008

6,56

Verwachte winst per aandeel
2009

2,50

 

(3)

Boekwaarde

Huidig boekjaar

16,91

Tastbare boekwaarde  huidig boekjaar

16,91

 

(4)

Gearing : 67,90

Return op 5 jaar  (per jaar)  :
43,3

 

Koers op het ogenblik van de analyse : 17,05 EUR

 

 

(1)  netto in EUR; (2) in EUR; zonder niet-recurrente elementen; (3) in EUR; (4) : in %

 

 

Koers CMB

 (in EUR) sinds 2003

De slechtere perspectieven voor de wereldeconomie en het toenemend aantal schepen deden de vrachtprijzen dalen en dat vertaalde zich ook in een koersdaling van het aandeel. Dat is nu correct gewaardeerd. We wijzigen ons advies. U mag het aandeel HOUDEN.

Deel dit artikel