Analyse
TF1 8 jaar geleden - donderdag 25 september 2008

TF1 zit met structurele en conjuncturele problemen die niet snel opgelost zullen raken.

Gespannen situatie

TF1 zit met structurele en conjuncturele problemen die niet snel opgelost zullen raken. Duur aandeel.
VERKOPEN.

Het verbod op reclame op de openbare televisie dat in 2009 in voege treedt, zal meer publiciteitsinkomsten naar de private zenders doen vloeien. Voor TF1 zou dat zowat 0,40 EUR per aandeel kunnen opleveren. Maar dat is geen reden voor euforie. Niet alleen zijn de publieke opinie en de andere media gekant tegen meer reclame op de privé-zenders, maar (en vooral) TF1 is er slecht aan toe. Zo viel de winst per aandeel in het eerste semester met 32 % terug, terwijl de omzet met bijna 5 % daalde. Voor TF1 dat al met dalende kijkcijfers te kampen heeft, is de ineenstorting van de reclamemarkt als gevolg van de laagconjunctuur een ramp. Het relatief kleine TF1 heeft het tevens moeilijk om de kosten terug te dringen. Het plan van de groep om de programmatiekosten de komende drie jaar met 20 % per jaar terug te dringen lijkt ons moeilijk haalbaar zonder de kijkcijfers nog verder te doen afglijden. De opbrengst van het plan zal hoe dan ook moeten gespendeerd worden aan de verdere digitalisering, een domein waarin TF1 achterstaat. We vrezen dan ook dat er vroeg of laat getornd wordt aan het gulle dividend (momenteel brutorendement van zowat 6 %). We ramen de winst voor dit jaar op 0,80 EUR per aandeel en voor 2009 op 1,00 EUR.

Koers op het moment van de analyse : 13,87 EUR

Grootste privĂ©-televisiezender van Frankrijk ; actief via generalistische en thematische kanalen ; haalt het grootste deel van zijn inkomsten uit publiciteit.

Deel dit artikel