Analyse
Commerzbank 9 jaar geleden - donderdag 12 juni 2008

De groep probeert haar rentabiliteit op te krikken, maar de plannen die ze koestert kunnen ons niet overtuigen.

Advieswijziging

De groep probeert haar rentabiliteit op te krikken, maar de plannen die ze koestert kunnen ons niet overtuigen. Het aandeel is duur geworden. We volgen het niet langer op. 
VERKOPEN.

Commerzbank lijkt minder van de crisis te weten dan haar grote rivalen dankzij haar activiteit als retailbank (16 % van de brutowinst, 3,8 miljoen klanten) en als bank van de Duitse kmo’s. Maar haar gevoeligheid voor de vastgoedmarkt die in 2006 nog toenam door de overname van de bank Eurohypo, heeft haar situatie verzwakt. De groep probeert daarom haar rentabiliteit aan te zwengelen, vooral in de retailbank waarvan de vooruitzichten vrij stabiel zijn. In die optiek overweegt ze nu om, alleen of met een partner, Postbank, de bankpoot van Deutsche Post, goed voor 14 miljoen klanten, over te nemen. Maar Allianz en Deutsche Bank azen eveneens op deze prooi, wat de prijs kan opjagen. Hoe dan ook, de waarde van het project staat of valt met de synergie- en besparingsmogelijkheden die het zou creëren. Gezien het beurs- en economische klimaat in Europa vrezen wij een nieuwe daling van de resultaten in de markt- en vastgoedactiviteiten van de groep. We verlagen bijgevolg onze winstraming voor 2008 van 2,17 tot 2,00 EUR per aandeel en voor 2009 van 3,00 tot 2,70 EUR. Het aandeel verdwijnt uit onze selectie (in de Duitse banksector bieden Allianz en Deutsche Bank o.i. meer potentieel).

Koers op het moment van de analyse : 18,99 EUR

Nummer twee in Duitsland in de privésector. Sinds de overname van Eurohypo marktleider in hypothecaire kredieten in Duitsland en Europa.

Deel dit artikel