Analyse
Michelin 10 jaar geleden - vrijdag 9 mei 2008

Hoewel wij altijd al vonden dat de groep de lat voor 2008 te hoog gelegd had, verbaast de omvang van de recente winstwaarschuwing ons.

Winstwaarschuwing

Hoewel wij altijd al vonden dat de groep de lat voor 2008 te hoog gelegd had, verbaast de omvang van de recente winstwaarschuwing ons. Ondanks de koersdaling blijft het aandeel duur.
VEREKOPEN.

Hoewel de verkoop in volume lichtjes toenam (+1,1 %) zorgde de stijging van de euro tegenover de dollar en het pond ervoor dat de omzet in het 1ste kwartaal 2,6 % lager uitkwam dan een jaar eerder. De onverwacht sterke hausse van de grondstoffenprijzen (rubber, petroleumderivaten) was er te veel aan en noopte Michelin ertoe de cijfers voor 2008 te herzien : de bedrijfswinst zal dit jaar niet met 400, maar met 600 miljoen euro dalen. En de komende maanden zouden de marktomstandigheden in Europa en Noord-Amerika verslechteren zowel wat de verkoop aan de autoconstructeurs als aan particulieren betreft. Het valt dan ook te verwachten dat de bedrijfsmarge dit jaar zal dalen. We hebben de doelstellingen van de groep voor 2008 altijd met een korreltje zout genomen, maar de ernst van de winstwaarschuwing verplicht ons onze ramingen te verlagen, van 6,10 naar 5,60 EUR winst per aandeel voor 2008 en van 7,00 naar 6,10 EUR voor 2009. Voor 2010 handhaaft Michelin zijn prognoses, maar gezien de huidige problemen schroeven we ook onze langetermijnvooruitzichten terug, ondanks de groeiende aanwezigheid van de groep in de opkomende landen.

Koers op het moment van de analyse : 60,10 EUR

De Franse groep Michelin is de grootste bandenproducent ter wereld, met een marktaandeel van 19,4 % in 2005, actief in 170 landen. Ook actief in wegenkaarten, gidsen en digitale diensten.

Deel dit artikel