Analyse
Natuzzi 9 jaar geleden - donderdag 3 april 2008

De herpositionering in het luxegamma draaide op niks uit en nieuwe maatregelen dringen zich op.

Het moet beter !

De herpositionering in het luxegamma draaide op niks uit en nieuwe maatregelen dringen zich op. Correct gewaardeerd aandeel. 
HOUDEN.

In het 4de kwartaal van 2007 viel de verkoop verder terug (-8 %) en kleurden de cijfers nog roder. De groep wijt dat nog steeds aan externe factoren (economisch klimaat, zwakke dollar, hoge grondstoffenprijzen), die weliswaar onmiskenbaar zijn, maar het is al even onmiskenbaar dat de herpositionering van het merk Natuzzi in het luxesegment geen succes was. Het netwerk van 302 exclusieve Natuzzi-winkels zit nu opgescheept met kosten voor o.a. marketing en publiciteit die hoog zullen uitstijgen boven de te verwachten inkomsten. Italsofa (lager gamma) trekt beter zijn streng, maar daar blijven de marges klein door de scherpe concurrentie. Om het tij te doen keren, timmert de groep aan een nieuwe strategie waarvan de details nog niet bekend zijn. Dankzij de stevige balans (lage schuldenlast) is er in ieder geval genoeg manoeuvreerruimte. Maar zelfs als de omzet weer stijgt (wellicht +6 % als we afgaan op het stijgend aantal bestellingen), blijven de kosten te hoog om een snelle terugkeer naar de winst te laten verhopen. We verlagen dan ook onze vooruitzichten : voor 2008 mikken we nu op een verlies van 0,34 USD per aandeel (t.o.v. 0,17 USD winst voorheen). Voor 2009 tippen we op een winst per aandeel van 0,21 USD (t.o.v. 0,31 voorheen).

Koers op het moment van de analyse : 3,66 USD

Natuzzi is een Italiaanse fabrikant van salons en toebehoren voor meubels, vooral bekend om zijn luxe zitbanken.

Deel dit artikel