Analyse
Michelin 10 jaar geleden - woensdag 20 februari 2008

De managementaanpak leidde in 2007 tot puike resultaten.

Goed resultaat maar vertrouwen is te groot

De managementaanpak leidde in 2007 tot puike resultaten. Maar het aandeel blijft duur.  
VERKOPEN.

In 2007 boekte de groep een liquiditeitsoverschot. De aandeelhouders kunnen daar rechtstreeks – via een hoger dividend – en onrechtstreeks – via een daling van de schulden – van profiteren. Dat de groep 72 miljoen EUR meer betaalde voor grondstoffen dan in 2006 en 217 miljoen meer moest ophoesten als gevolg van de wisselkoersverhoudingen werd ruimschoots gecompenseerd door betere verkoopcijfers (+548 miljoen) en door de gestegen verkoopprijzen (+370 miljoen). Vandaar dat de winst, zoals verwacht, met 17 % steeg tot 5,30 EUR per aandeel. Maar de huidige context (tragere groei, sombere vooruitzichten voor de automarkt) en de verwachting dat de stijging van de grondstoffenprijzen in 2008 een impact zullen hebben van 200 miljoen euro nopen tot voorzichtigheid. We verwachten dan ook een omzetdaling. Daar staat tegenover dat als gevolg van het plan Horizon 2010 en van de kostenbeperkingen een hogere rentabiliteit mogelijk is. Dat vertaalt zich in een verwachte winst per aandeel van 6,10 EUR in 2008 en 7 EUR in 2009. De recente investeringen in Brazilië en China moeten de rentabiliteit voort opkrikken. Maar het aandeel blijft duur en het risiconiveau blijft op w door vraagtekens rond “governance”.

Koers op het moment van de analyse : 61,83 EUR

Franse groep, gespecialiseerd in banden voor personenwagens (± 20 % van de wereldmarkt), vrachtwagens, graafwerktuigen… Geeft ook toeristische en culinaire gidsen uit; Ongeveer de helft van de omzet in Europa.
De Franse groep Michelin is de grootste bandenproducent ter wereld, met een marktaandeel van 19,4 % in 2005, actief in 170 landen. Ook actief in wegenkaarten, gidsen en digitale diensten.

Deel dit artikel