Analyse
Kraft Foods 10 jaar geleden - vrijdag 1 februari 2008

De hausse van de grondstoffenprijzen weegt op de marges.

Rentabiliteit onder druk

De hausse van de grondstoffenprijzen weegt op de marges. Voor dit jaar verwachten we een kleine daling van de winst, maar volgens ons blijven de langetermijnvooruitzichten intact. Het aandeel is goedkoop.
KOPEN.

De resultaten over het boekjaar 2007 geven een gemengd beeld. Wat de omzet betreft, kan de Amerikaanse voedingsgigant uitpakken met een mooi interne groei van 5,1 %, het bewijs dat de strategie die een jaar geleden uitgedokterd werd om de activiteit een nieuw elan te geven, succesvol is. Het probleem is dat de rentabiliteit niet volgt : de bedrijfswinst (eenmalige elementen niet meegerekend) daalde in 2007 met 7 % en de bedrijfsmarge viel van 15,3 % in 2006 terug tot 13,2 %. Kraft slaagt er blijkbaar niet in om de stijging van de grondstoffenprijzen (cacao, tarwe, sojaolie) in zijn verkoopprijzen door te rekenen. In het verslechterende economische klimaat in de VS (dat eerder gunstig is voor harddiscounters en voor huismerken) is het uiteraard niet evident om prijsverhogingen door te voeren. Blijft het feit dat het omvangrijke besparingsplan de groep niet in staat heeft gesteld om de marges op peil te houden. Voor dit jaar verwachten we dan ook een lichte daling van de winst per aandeel (1,60 USD, tegen 1,64 in 2007). Voor 2009 mikken we op 1,98 USD. Op lange termijn moeten de investeringen in de kwaliteit van het aanbod vruchten afwerpen.

Koers op het moment van de analyse : 29,45 USD 

Kraft Foods is een Amerikaanse voedingsgigant, met een omzet van meer dan 36 miljard dollar, na NestlĂ© wereldwijd de nummer twee. (Snacks zijn goed voor zowat 29 % van de omzet (koekjes, zoetwaren en chocolade, zoute snacks), kaas vertegenwoordigt 19 % van de omzet, bereide maaltijden 16 % en mayonaise & dressings 15 %. Daarnaast is Kraft ook een sterke speler op de drankenmarkt (hoofdzakelijk koffie).

Deel dit artikel