Analyse
Analyse : aandelen met toekomst ? 9 jaar geleden - maandag 11 februari 2008
Welke aandelen zullen het in de toekomst goed doen ?

Welke toekomst ?
Welke aandelen zullen het in de toekomst goed doen ? Bij gebrek aan een glazen bol kunnen we ons enkel proberen in te denken hoe de toekomst eruit zal zien en welke sectoren en bedrijven daarin een grote rol zullen spelen.
Daarbij gaan we er veelal van uit dat de huidige tendensen zich zullen doorzetten. Zo zorgt de vrees dat aardolie duur zal blijven er momenteel voor dat duurzame energie sterk in de belangstelling staat.
Moeten we dan aandelen kopen van bedrijven die ons minder afhankelijk kunnen maken van fossiele brandstoffen ? Of beleggen we met het oog op de veroudering van de bevolking beter in de biotechnologie ? Maar ook voor de elektronica lijkt nog een mooie toekomst weggelegd…

De weg is soms lang
Het heden naar de toekomst extrapoleren is niet zonder gevaar. De sterk gemediatiseerde wereld waarin we leven slaat immers gemakkelijk op hol. Zo bracht het nieuws dat het Amerikaanse Celera en een internationaal consortium het menselijke genoom hadden ontcijferd, rond de eeuwwisseling een heuse hype op gang, eerst in de media en daarna op de beurs. Het aandeel Celera schoot als een raket de hoogte in, van 8 USD in 1999 naar 240 USD in 2000. In 2002 begonnen de beleggers zich echter te realiseren dat het nog jaren kon duren voor de onderneming winst zou kunnen puren uit deze ontdekking en het aandeel viel als een baksteen terug tot 9 USD.
Hetzelfde doet zich voor met de nieuwe technologieën : soms is het lang wachten voor een veelbelovend product in de winkelrekken terecht komt en ondertussen riskeert de belegger die op die technologie inzette de speelbal te worden van speculatieve bokkensprongen. Bovendien kan hij er ook niet zeker van zijn dat de pioniers van vandaag een hoofdrol zullen spelen bij de commercialisering. Misschien zijn ze ondertussen op de fles gegaan of voorbijgestoken door nieuwe concurrenten. Zo verdwenen tal van technologische sterren van het toneel toen de internetbel in 2000 uiteenspatte. Denk maar aan Marconi (telecomapparatuur), Netscape (browser) of WorldCom (telecom).

Winst belangrijker dan omzet
· Een sector mag nog zo’n mooie vooruitzichten hebben, dat betekent niet automatisch dat alle spelers overvloedige winsten zullen binnenhalen. Omzet is één ding, rentabiliteit een ander. En laat het nu juist winst zijn waarom het op de beurs draait. Zo heeft de halfgeleidersector ontegenzeglijk nog groeipotentieel – in tv’s, auto’s, computers, iPhone…worden steeds meer chips verwerkt – maar de overcapaciteit die geregeld op bepaalde markten opduikt, zet de prijzen en dus de winsten en uiteindelijk de aandelenkoers van producenten als het Franse STMicroelectronics  zwaar onder druk.
ErSol Solar Energy  dat fotovoltaïsche cellen maakt waarmee zonne-energie in elektriciteit kan worden omgezet is een ander geval. De sector van de “groene energie” heeft zonder twijfel een mooi groeipotentieel en het bedrijf heeft uitstekende “fundamentals”, maar door een gebrek aan silicium, zijn belangrijkste grondstof, kan het niet aan de vraag voldoen en staat de winst tijdelijk onder druk. De overdreven lage koers is volgens ons een buitenkans om dit goedkope aandeel binnen te rijven.
· Een forse winstgroei gedurende een bepaalde periode is bovendien geen garantie voor de volgende jaren. Denk maar aan de aankoopgolf van informaticamateriaal net vóór het jaar 2000. De beleggers die daar een graantje wilden van meepikken via aandelen waren eraan voor de moeite.

In de media ? Opgelet !
· Veel beleggers die zich op een dag laten verleiden om een mediageniek aandeel te kopen betreuren dat achteraf. De reden van de media-aandacht mag dan gegrond zijn, wie zich door een hype laat meeslepen, koopt dikwijls te laat tegen een veel te hoge koers. Als de koers wat later ineenstuikt, blijven ze met een ferme kater achter. Vraag het maar aan de aandeelhouders van Option.
· Omgekeerd verkopen beleggers soms massaal aandelen van bedrijven die negatieve aandacht in de media krijgen. De koers neemt, niet altijd terecht, een duik en wie in actie komt als de beweging goed en wel is ingezet, verkoopt gewoonlijk op het slechtste moment.

Het hoofd koel houden
De fout van de beleggers is dat ze te veel gewicht toekennen aan recente gebeurtenissen en dat ze die te weinig afzetten tegen andere elementen zoals de resultaten van de laatste jaren, de kwaliteit van het beheer, de waardering van het aandeel. Ze concentreren zich te veel op sectoren die de voorpagina’s halen. Momenteel zijn dat o.m. petroleum, elektriciteit, grondstoffen...
Wij willen niet in die val lopen en daarom beleggen we niet massaal in de oliesector, ook al geloven we dat de olieprijs op een hoog peil zal blijven. Volgens ons houden de koersen van de meeste petroleumaandelen al rekening met dit gegeven. De uitzonderingen zoals BP en Chevron  staan wel op ons aankooplijstje.

Besluit
Zoeken naar dé sector of hét aandeel dat het in de toekomst zal maken is onbegonnen werk. Men concentreert zich beter op de intrinsieke eigenschappen van het bedrijf in kwestie : rentabiliteit, kwaliteit van het beheer, vergoeding van de aandeelhouders. Die “fundamentals, en niet de krantenkoppen, zijn de basis waarop onze adviezen steunen.

Deel dit artikel