Analyse
General Motors : SWOT 10 jaar geleden - donderdag 15 november 2007

Activiteiten, SWOT, grafiek en sleutelcijfers.

Wie is  General Motors?

·  General Motors (GM) is de grootste autoconstructeur ter wereld. De groep is sterk aanwezig i Noord-Amerika, met merken als Cadillac, Chevrolet, Pontiac, Buick…., die goed zijn voor 60 % van de omzet. Daarnaast is de groep ook actief in Europa met merken als onder meer Saab en Opel (19 % van de omzet) en in Azië (11 %) en Zuid-Amerika (9 %).
· General Motors wordt sinds het begin van de jaren negentig geconfronteerd met een steeds scherpere concurrentie van Aziatische constructeurs, die minder hoge productiekosten hebben en een gamma aanbieden dat beter aangepast is aan de wensen van de consumenten. Vandaar dat de groep de jongste jaren permanent in een fase van herstructureringen zit. Nadat GM verschillende activiteiten verkocht en diverse productievestigingen sloot om zo de overcapaciteit tegen te gaan, bereikte de groep met de vakbonden een belangrijk akkoord rond een programma om de vaste kosten te verlagen : een nieuw loonrooster, verlaging van de kosten voor gezondheidszorg… Dit alles zorgt voor een hogere rentabiliteit in de activiteiten in Noord-Amerika (die het meest kwetsbaar zijn) en voor de nodige liquiditeiten om zo te kunne investeren in onder meer eigen motoren en nieuwe modellen en om de aandeelhouders te kunnen belonen.
· Op die manier is GM erin geslaagd om voor een wederopstanding te zorgen en in diverse domeinen is er al heel wat vooruitgang gerealiseerd. Toch zijn de uitdagingen die de groep nog moet overwinnen niet van de minste : zo zijn sommige merken duidelijk minder in trek en vinden ze met moeite nog geïnteresseerde kopers, terwijl ondertussen de Aziatische concurrentie messcherp blijft en de economische toestand aan het verslechteren is.… 

 

SWOT van General Motors

De SWOT analyse van een entiteit onderzoekt de sterke punten (Strengths), zwakke punten (Weaknesses), kansen (Opportunities) en bedreigingen (Threats).

Strenghts - Opportunities   

· Sterke commerciële aanwezigheid in alle grote regio’s

· Plan om de productiekosten te verlagen

· Sterke groei van de Aziatische markt  

· Hybride wagen

Weaknesses - Threats

· Zwak merkimago

· Via het financieel filiaal ook blootgesteld aan de subprimemarkt   

· Marktaandeel valt terug

· De verkoopcijfers zijn gevoelig voor de olieprijs en voor het consumentenvertrouwen.

· De merkenportefeuille is te breed uitgebouwd en is niet altijd in overeenstemming met wat de klanten verwachten

 

GENERAL MOTORS : DE CIJFERS

(1)

Dividend 2006

1,0

Verwacht dividend voor 2007

1,0

Verwacht dividend voor 2008

1,0

Verwacht dividend voor 2009

2,0

(2)

Verlies per aandeel 2006

-3,5

Verwachte
 verlies per aandeel voor 2007

-1,0

Verwachte verlies per aandeel voor 2008

0,5

Verwachte winst per aandeel voor 2009

1,5

(3)

Boekwaarde lopend boekjaar

-75,57

Tastbare boekwaarde lopend boekjaar

-78,00

(4)

 

Return op 5 jaar (jaarlijks gemiddelde)

-4,5

(1)Brutto in USD; (2) in USD, zonder niet recurrente elementen; (3) in USD (4) in %

 

 

Koers van General Motors de laatste vijf jaar (in USD)

Begin 2006 kwam er een herlopleving van de koers als gevolg van een plan om de productiekosten te verlagen. Naderhand werd het koersherstel door diverse elementen gedwarsboomd, waaronder de lage verkoopcijfers, de hoge grondstoffenprijzen en de verandering van de boekhoudnormen. Door die moeilijkheden verlaagden we onze winstprognose en kwamen we tot de conclusie dat het aandeel correct was gewaardeerd. Vandaar dat we aan speculanten niet langer aanraden om het aandeel te kopen, en dat we aan de beleggers die het aandeel al bezitten enkel aanraden om het te houden. 

Koers op het moment van de analyse : 31,28 USD

Deel dit artikel