Analyse
Vinci 10 jaar geleden - maandag 8 oktober 2007

Vinci tracht een goed evenwicht te vinden tussen haar traditionele (wegen)bouw- en energieactiviteiten waarvan de huidige sterke groei op termijn onhoudbaar is en de concessies die trager maar regelmatiger groeien.

Interesse voor Aéroports de Paris

Vinci tracht een goed evenwicht te vinden tussen haar traditionele (wegen)bouw- en energieactiviteiten waarvan de huidige sterke groei op termijn onhoudbaar is en de concessies die trager maar regelmatiger groeien. Correct gewaardeerd aandeel.
HOUDEN.

Zoals verwacht waren de halfjaarresultaten uitstekend (omzet en winst +18,8 %). Op 20/12 wordt opnieuw een tussentijds dividend van 0,47 EUR bruto uitbetaald (+10,6 %). Ook de 2de jaarhelft oogt mooi : eind juni vertegenwoordigde het orderboekje al elf maanden activiteit (+17,1 %). Enkele opvallende projecten waarbij Vinci betrokken is, zijn de bouw en exploitatie (PPS : publiekprivate samenwerking) van de nieuwe spoortunnel naar Zaventem (Diabolo-project), de Oosterweelverbinding in Antwerpen (ringweg) en de nieuwe Coentunnel in Amsterdam. Voor het hele jaar verwacht Vinci een omzetstijging van 10 % (interne groei ). De groep die dit jaar al een drietal overnames deed (energie : Entrepose Contracting en Etavis; bouw : Solétanche Bachy) heeft nu interesse voor Aéroports de Paris (ADP), de uitbater van de Parijse luchthavens, die momenteel nog voor 68 % in overheidshanden is. We hebben onze winstramingen voor 2007 opgetrokken van 3,02 naar 3,16 EUR per aandeel (aandeel in 2 gesplitst ) en voor 2008 van 3,41 naar 3,79 EUR. Voor 2009 mikken we op 4,21 EUR.

Koers op het moment van de analyse : 54,87 EUR

De Franse groep Vinci is actief in de bouw, in grote infrastructuurwerken en in de uitbating van autowegen, parkings, enz. ;heeft 45,4% van CFE in handen.

Deel dit artikel