Analyse
Kraft Foods 10 jaar geleden - maandag 8 oktober 2007

Kraft gaat zijn niet-strategische activiteiten van de hand doen, een stap in het herstelplan om de groei op gang te zwengelen.

Verkoopt twee merken van drank

Kraft gaat zijn niet-strategische activiteiten van de hand doen, een stap in het herstelplan om de groei op gang te zwengelen. Het aandeel is goedkoop.
KOPEN.

Vorige week maakte de groep bekend dat ze twee merken van dranken (Veryfine en Fruit2O) binnenkort aan Sunny Delight Beverages verkoopt. Deze operatie past in het nieuwe businessplan dat de directie in maart laatstleden ontvouwde toen Kraft de band doorsneed met haar toenmalige moedermaatschappij Altria. In de hoop de groei weer op gang te zwengelen gaat de groep zich in de toekomst meer toeleggen op haar sterkste merken – en dat zijn nu eenmaal voedingsproducten – en de weinig rendabele namen of de producten met een te klein marktaandeel afstoten.
Strategisch gezien juichen wij de verkoop van de twee drankenmerken toe omdat het een bewijs is van het dynamisme van het management, maar op financieel vlak zal ze de winst dit jaar voor 0,03 USD negatief beïnvloeden. Aangezien de geplande inkoop van eigen aandelen dit gemakkelijk kan opvangen, laten we onze winstramingen echter onveranderd op 1,56 USD per aandeel voor 2007 en op 1,74 USD voor 2008.

Koers op het moment van de analyse : 34,30 USD

Kraft is een Amerikaanse voedingsgigant;  met een omzet van meer dan 36 miljard dollar, na Nestlé wereldwijd de nummer twee. (Snacks zijn goed voor zowat 29 % van de omzet (koekjes, zoetwaren en chocolade, zoute snacks), kaas vertegenwoordigt 19 % van de omzet, bereide maaltijden 16 % en mayonaise & dressings 15 %. Daarnaast is Kraft ook een sterke speler op de drankenmarkt (hoofdzakelijk koffie).

Deel dit artikel