Analyse
Pfizer 11 jaar geleden - vrijdag 20 juli 2007

De generische concurrentie weegt zwaarder dan gedacht en Pfizer blijft op zoek naar groei.

Aantal octrooien verstreken

De generische concurrentie weegt zwaarder dan gedacht en Pfizer blijft op zoek naar groei. Het aandeel is intussen wel goedkoop.
KOPEN.

De omzet daalde in het tweede kwartaal met 6 %. Dat lag o.a. aan het verstrijken van de octrooien van het antidepressivum Zoloft (-82 %) en de bloeddrukverlager Norvasc (-45 %), en aan de sterke verkoopsdaling (-13 %) van cholesterolverlager Lipitor. De winst per aandeel dook in het tweede kwartaal 16 % lager (excl. uitzonderlijke elementen). Anderzijds werd een aantal nieuwe producten goed onthaald. Zo klom de verkoop van de pijnstiller Lyrica 49 % hoger, en dat cijfer zal wellicht nog stijgen aangezien het middel in de VS als eerste werd goedgekeurd voor de behandeling van fibromyalgie (chronische spierpijn). Pfizer bevestigde zijn verwachtingen voor de winst per aandeel in ‘07 en ‘08, en rekent daarbij op de inkoop van eigen aandelen (doelstelling van 10 miljard USD in 2007). Dat zorgt samen met de kostenbesparingen (herstructurering) voor meer geduld bij de aandeelhouders, maar op termijn zal de groep haar groeimotor moeten aanzwengelen, zeker aangezien ook het octrooi van Lipitor vervalt in 2011. Wij verwachten niet dat die groei er komt voor 2009, maar de financiële gezondheid van Pfizer is dermate goed dat we onze winstramingen intact laten. Voor 2007 mikken we op 2,10 USD, voor 2008 op 2,35 USD.

Koers op het moment van de analyse : 24,99 USD

Pfizer is een Amerikaans farmaceuticabedrijf, dankzij diverse overnames uitgegroeid tot de wereldnummer 1 en met meer dan 120 000 werknemers actief in 150 landen; de groep spitst zich toe op geneesmiddelen op voorschrift en op verzorgingsproducten voor dieren. Tot zijn meest bekende geneesmiddelen behoren Aricept, Celebrex, Diflucan, Lipitor, Neurontin, Norvasc, Viagra, Xalatan, Zithromax, Zoloft, Zyrtec.

Deel dit artikel