Analyse
Zapf Creation 10 jaar geleden - maandag 11 juni 2007

De Duitse groep lijdt onder het verval van de markt van klassieke poppen.

Poppen hebben afgedaan

De Duitse groep lijdt onder het verval van de markt van klassieke poppen. Duur aandeel.
VERKOPEN.

Tegenwoordig spelen kleine meisjes met mannequinpoppen (Barbie, Bratz) en elektronisch speelgoed en laten ze klassieke poppen links liggen. In het eerste kwartaal boerde de omzet van Zapf nog eens met 11,75 % achteruit. Voor een deel was dit zeker te wijten aan het feit dat het gamma volop herwerkt wordt, maar de belangrijkste oorzaak is toch de zwakke vraag. De groep is dan ook nog altijd verlieslatend. Ze is er dankzij de twee jaar geleden opgestarte herstructurering wel in geslaagd om haar bedrijfsresultaat niet verder weg te laten zakken (verlies van 0,40 EUR per aandeel, zoals vorig jaar). Maar de financiële situatie is ondermijnd door de sinds 2004 opgelopen verliezen. Dat Zapf nog draait, is te danken aan een krediet dat deze maand door een ander moet vervangen worden. De groep overweegt ook een nieuwe kapitaalverhoging. Wellicht zal ze dit jaar opnieuw met winst kunnen uitpakken (nieuwe producten goed onthaald op de beurs van Nueremberg, herstructurering, partnership met het Amerikaanse MGA dat mooie besparingen kan opleveren). Maar globaal gezien zijn we niet optimistisch voor de toekomst van de klassieke pop. We verlagen onze winstramingen dan ook, van 0,43 naar 0,37 EUR per aandeel voor 2007 en van 0,65 naar 0,58 EUR voor 2008.

Koers op het moment van de analyse : 7,38 EUR

De Duitse groep Zapf is Europees leider voor traditionele poppen; vooral Europa (±30 % van de omzet in Duitsland), maar ook VS (14 %).

Deel dit artikel