Analyse
PPR 10 jaar geleden - vrijdag 13 april 2007

Hoewel erg duur betaald, lijkt de overname van Puma ons strategisch een goede zet om de toekomstige groei verder aan te zwengelen.

Overname Puma versnelt winstgroei

Hoewel erg duur betaald, lijkt de overname van Puma ons strategisch een goede zet om de toekomstige groei verder aan te zwengelen.
Het aandeel blijft evenwel duur.
VERKOPEN.

Dat PPR na de verkoop van een aantal distributieactiviteiten (weer) goed bij kas zat, was geen geheim. Toch kwam het zopas bekendgeraakte vriendelijk overnamebod op de Duitse sportartikelenfabrikant Puma (nr. 3 wereldwijd, na Nike en Adidas) enigszins als een verrassing. De prijs die PPR voor de overname moet neertellen, is niet van de poes, maar ondanks de financieringskosten levert Puma al meteen een stevige bijdrage aan de winst. Bovendien is Puma ongetwijfeld een interessante aanvulling op de huidige activiteiten van PPR. Het merk zit mooi tussen de massadistributie met lage winstmarges en de exclusieve luxeproducten met hoge marges in. Sinds halfweg de jaren 90 maakt Puma steeds meer modieuze en trendy schoenen en kleding, zowel geschikt om in te sporten als voor alledaags gebruik. Puma mikt dus niet langer op puur ‘technische’ sportartikelen en die koerswending heeft hen de voorbije jaren geen windeieren gelegd. Bovendien is de onderneming een stuk rendabeler dan PPR zelf en realiseerde ze ook een aanzienlijk sterkere omzetgroei. We verhogen we onze winstraming per aandeel PPR van 5,76 naar 6,09 EUR voor 2007, en van 6,32 naar 7,23 EUR voor 2008.

Koers op het moment van de analyse : 128,58 EUR

De keuze voor meer trendy artikelen deed de koers van Puma (dunne lijn, rechterschaal) exploderen. Zal PPR (vet, linkerschaal) nu dankzij de overname van de Duitse groep ook een koersspurt inzetten ?

PPR is een van de grootste retailgroepen in Europa (Fnac, Conforama,…) en derde grootste luxeconcern in de wereld (Gucci, Yves Saint Laurent, Stella McCartney…). Realiseert ruim 40 % van de omzet in Frankrijk en meer dan 80 % in de distributietak.

Deel dit artikel