Analyse
Prudential 10 jaar geleden - maandag 19 maart 2007

Na de mooie resultaten zet de Britse verzekeraar alles op alles om zijn imago te verfraaien.

Een steeds aantrekkelijker prooi

Na de mooie resultaten zet de Britse verzekeraar alles op alles om zijn imago te verfraaien. Goedkoop aandeel.
KOPEN.

De winst per aandeel lag vorig jaar 14,5 % hoger dan in 2005 dankzij de goede prestaties van de tak leven en de afdeling pensioensparen, zowel in het UK als daarbuiten (VS en vooral Azië). Enig minpunt : de onlinebank Egg boekte andermaal verlies. Voor 2007 zijn de vooruitzichten voor de meeste activiteiten goed en het probleem Egg is opgelost : de onlinebank wordt, weliswaar met een minderwaarde van 3,30 pence per aandeel verkocht aan Citigroup. De groep blijft haar imago verder polijsten. De Britse verzekeringspoot wordt voort geherstructureerd en geheroriënteerd op de meest winstgevende producten zoals levensverzekeringen met periodieke stortingen (kocht zopas een portefeuille polissen van Equitable Life over). De kostenreducties worden opgedreven. In plaats van 4,73 pence per aandeel wil de groep nu 8,03 pence besparen tegen 2010, voornamelijk via delokalisaties en ontslagen. En ten slotte gaat Prudential zijn investeringen in Azië opvoeren met de bedoeling tegen 2009 de winst uit die regio te verdubbelen. Allemaal initiatieven die de groep tot een uitrest aantrekkelijk overnamedoelwit maken. We trekken onze winstramingen op, van 37,18 tot 39,38 pence per aandeel voor 2007 en van 43,27 tot 46,48 p. voor 2008.

Koers op het moment van de analyse : 681,50 pence

Prudential is de tweede grootste Britse levensverzekeraar, grootste in Azië; breidt ook uit in VS en Europa; haalt ongeveer 53 % van zijn inkomsten uit het buitenland.

Deel dit artikel