Analyse
Pirelli (en Telecom Italia) 11 jaar geleden - vrijdag 16 maart 2007

Pirelli lijkt eindelijk bereid om een punt te zetten achter het dure telecomavontuur. Daarmee komen meer tijd en geld vrij voor de bandendivisie en de vastgoedpoot.

Stapt binnenkort uit Telecom Italia

Pirelli lijkt eindelijk bereid om een punt te zetten achter het dure telecomavontuur. Daarmee komen meer tijd en geld vrij voor de bandendivisie en de vastgoedpoot. Het aandeel is correct gewaardeerd.
HOUDEN.

De waardevermindering  op de participatie in Olimpia, de holding die Telecom Italia (TI) controleeert, maakte dat Pirelli 2006 in het rood moest afsluiten (-0,21 EUR per aandeel). Er wordt over 2006 geen dividend uitgekeerd. Voor Pirelli geraakt de maat blijkbaar vol. Terwijl de groep vroeger de opportunitieit van een volledige verkoop van Olimpia betwistte, begint ze er nu de zin van in te zien. De beurs reageerde enthousiast op deze ommekeer. Telecom Italia (houden) is inderdaad al jaren een blok aan het been van Pirelli. De resultaten 2006 waren zoals verwacht niet denderend, de groep zit in slechte financiële papieren (zware schuldenlast en nood aan zware moderniseringsinvesteringen) en zal het dividend over 2007 zelfs verlagen en de vooruitzichten voor 2007 en 2008 zijn zwak. Blijft de vraag aan wie Pirelli TI zal kwijtraken en tegen welke prijs. Een “Italiaanse oplossing”, verkoop aan een financieel consortium uit eigen land, zou alvast het aantal kandidaten beperken en de verkoopprijs drukken. Hoe dan ook, het feit dat Pirelli nu meer middelen ter beschikking krijgt voor zijn twee groeipolen, de bandendivisie en de vastgoedpoot, is positief.

Koersen op het moment van de analyse
Pirelli : 0,85 EUR
Teleom Italia : 2,13 EUR

De Italiaanse groep Pirelli is de 5de grootste fabrikant van banden voor auto’s, moto’s en vrachtwagens, ook actief in vastgoed. Tot nu toe hoofdaandeelhouder van Telecom Italia.
Telecom Italia is de grootste telecomoperator van Italië (vast en mobiel), met veel activiteiten in het buitenland, vooral via TIM Brasil (±13 % van de omzet) en internet (3 %).

 

Deel dit artikel