Analyse
Coca-Cola 11 jaar geleden - maandag 19 februari 2007

De Amerikaanse groep is zonder twijfel op het goede pad, maar in Noord-Amerika en Europa blijft de situatie kwetsbaar.

Efficiëntie neemt toe

Coca-Cola is zonder twijfel op het goede pad, maar in Noord-Amerika en Europa blijft de situatie kwetsbaar. Het aandeel is correct gewaardeerd.
HOUDEN.

Geen paniek over de scherpe daling (-19 %) van de winst per aandeel in het vierde kwartaal : die was enkel te wijten aan een waardevermindering op een participatie. Houden we daar geen rekening mee, dan is de winst per aandeel vorig jaar op basis van een omzetgroei van 4 % met 9 % gestegen. De inspanningen van de nieuwe directie om de productiviteit te verbeteren sorteren blijkbaar effect (al kreeg de winst ook een fiscaal ruggensteuntje). De verkoop (in volume) evolueert volgens plan en ondanks de marketing- en innovatie-inspanningen gaat de omzetgroei niet ten koste van de (erg comfortabele) marges.
De groei die in 2006 gerealiseerd werd mag andermaal bijna volledig op het conto van de opkomende industrielanden (±40 % van de omzet) geschreven worden. Daar ligt men minder wakker van gezonde voeding… In de VS en Europa blijft de situatie moeilijk en focust de groep vooral op niet-koolzuurhoudende (water en vruchtensappen) en energiedranken. Een afdoende oplossing is dat wellicht niet, want ook op dit domein heeft Pepsico een voorsprong. Dat moet vroeg of laat tot een prijzenoorlog leiden. Na de 2,16 USD winst per aandeel voor 2006, verwachten we 2,55 USD in 2007 en 2,70 USD in 2008.

Koers op het moment van de analyse : 47,87 USD

Coca-cola is wereldleider voor niet-alcoholhoudende dranken, actief in meer dan 200 landen; priklimonades (Coca-Cola, Sprite, Fanta), water (Dasani, Chaudfontaine in België), vruchtensappen (Minute Maid) en energiedrankjes (Powerade).

Deel dit artikel