Analyse
Van de Velde 11 jaar geleden - dinsdag 9 januari 2007

De lingeriegroep kan over het 2de semester van 2006 een mooi rapport voorleggen. Maar 2007 kondigt zich moeilijker aan.

2007 wordt moeilijker

Dat de verkoop in de tweede jaarhelft van 2006 met 8,2 % steeg, overtrof opnieuw de verwachtingen. De verwachte groei voor de komende jaren is iets lager (5 à 6%) en in de marges lijkt niet veel rek meer te zitten. Het aandeel is duur.
VERKOPEN.
    

Na een uitstekend tweede semester, ligt het globale verkoopcijfer van 2006 9,9 % hoger dan in 2005. In landen zoals Spanje, Nederland en het Verenigd Koninkrijk gingen de zaken uitstekend. Maar zoals verwacht is de extra groei vooral het resultaat van bijkomende investeringen in logistiek en verkoopmiddelen. Dat betekent dat de winstmarge in 2006 niet zal zijn toegenomen, en zelfs iets lager zal liggen dan in 2005. De winstmarges staan op een recordpeil en zullen voortaan volgens ons enkel nog variëren in functie van de gebruikte grondstoffen (hoeveelheid en complexiteit van de weefsels) en van de waardeverminderingen op de onverkochte voorraden. Voor de onmiddellijke toekomst zijn de verwachtingen niet erg hoog gespannen. In de hele textielsector lagen de verkoopcijfers op mature markten zoals België, Duitsland en Frankrijk als gevolg van de gunstige weersomstandigheden in de herfst relatief laag, zodat de winkeliers niet meer nieuwe bestellingen plaatsen voor de zomercollecties dan vorig jaar. Voor het eerste semester wordt dan ook zo goed als geen stijging van de verkoop verwacht en er zal een erg sterk tweede semester nodig zijn met een stijging van zo’n 10 % om de groepsdoelstellingen te halen. Voor 2006 verhoogden we lichtjes onze winstverwachting tot 2,33 EUR per aandeel. Voor 2007 en 2008 tippen veranderen we niets aan onze al voorzichtige winstverwachtingen van respectievelijk 2,27 en 2,4 EUR per aandeel.

Koers op het moment van de analyse : 40,05 EUR

Belgische ontwerper van luxueuze dameslingerie (Marie Jo L’Aventure, Prima Donna); marktleider in de Benelux.

Deel dit artikel