Analyse
Metro 11 jaar geleden - vrijdag 19 januari 2007

Ondanks de moeilijkheden op haar Duitse thuismarkt, slaagt de groep er dankzij een geslaagde buitenlandse expansiepolitiek toch steeds in om met mooie groeicijfers uit te pakken.

Sterker dan verwachte omzetgroei

Ondanks de moeilijkheden op haar Duitse thuismarkt, slaagt de groep er dankzij een geslaagde buitenlandse expansiepolitiek toch steeds in om met mooie groeicijfers uit te pakken.
Duur aandeel.
VERKOPEN.

Metro heeft een sterk eindejaar achter de rug. De distributiegroep zag haar omzet in het vierde kwartaal met 7,2 % toenemen (+10,1 % inclusief de 19 Poolse hypermarkten van Casino en de 85 Duitse Wal-Mart-vestigingen die Metro overnam). Positief is ongetwijfeld ook dat de verkoop op de Duitse thuismarkt (44,1 % van de groepsomzet) weer aantrok. Wellicht speelde de btw-verhoging in Duitsland (van 16 naar 19 %) vanaf 1/1/2007 in de kaart van de distributeur. Die zette immers heel wat klanten aan tot (vervroegd) aankopen. Over heel 2006 steeg de omzet uiteindelijk met een meer dan behoorlijke 6,6 % (7,5% inclusief overnames) waarmee de doelstelling van ongeveer 6 % ruimschoots gehaald werd. De groep bevestigde dan ook nogmaals haar winstprognose 2006 (winst per aandeel +5 à 8 %). Ook wij houden onze winstraming voor 2006 ongewijzigd op 2,59 EUR per aandeel. Voor 2007 blijft het afwachten of en in hoever de btw-verhoging in Duitsland effect zal sorteren. Voorlopig blijven we op grond van de dynamische buitenlandse expansiepolitiek op een winst van 2,78 EUR per aandeel mikken. In 2008 gaan we voor 3,00 EUR.

Koers op het moment van de analyse : 52,63 EUR

Metro is een Duitse distributeur, met ruim 2 000 vestigingen actief in 30 landen : cash&carry (Metro en Makro), de Real hypermarkten en Extra supermarkten, de elektronicawinkels Saturn en Media Markt, en de warenhuizen Kaufhof en Inno. Circa 45 % van de omzet wordt in Duitsland gerealiseerd.

Deel dit artikel