Analyse
PPR 10 jaar geleden - vrijdag 15 december 2006
PPR legt zich steeds meer toe op de erg rendabele en snelgroeiende luxedivisie. O.i. de juiste strategie.

Meer luxe, minder distributie

PPR legt zich steeds meer toe op de erg rendabele en snelgroeiende luxedivisie. O.i. de juiste strategie maar het aandeel is duur.
VERKOPEN.

PPR vormt zich steeds verder om van een distributie- naar een luxegroep. Na de 17 weinig rendabele Printemps-warenhuizen werd nu ook lingerieketen Orcanta (64 winkels) verkocht. De 49 fotowinkels Fnac Service werden gesloten. In de distributie focust PPR voortaan op Conforama (meubelen en interieurinrichting) en Fnac (boeken, cd’s, elektronica…), hoewel er (ontkende) geruchten gaan dat deze laatste eveneens in de etalage zou staan (sterke concurrentie van Media Markt). Postorder- en internetdochter Redcats blijft ondanks een overname in de VS en een samenwerkingsakkoord met het Duitse KarstadtQuelle zwak presteren. Dochter CFAO (o.a. : distributie van auto’s en medicijnen in Afrika en de Franse overzeese gebieden) doet het dan weer vrij goed. In de luxedivisie loopt de verkoop als een trein, maar moet er nog gesleuteld worden aan de rendabiliteit van YSL en van de kleinere merken (moeten in 2007 winstgevend zijn, zoniet wordt de stekker uitgetrokken). Intussen worden de investeringsbudgetten fors opgetrokken en worden de activiteiten in Azië stevig uitgebreid. Een overname in Frankrijk of Italië hoort eveneens tot de mogelijkheden. Voor 2006 rekenen we op een winst per aandeel van 4,55 EUR, voor 2007 op 5,14 EUR.

Koers op het moment van de analyse : 113,40 EUR

PPR is één van de grootste retailgroepen in Europa (Fnac, Conforama,…) en derde grootste luxeconcern in de wereld (Gucci, Yves Saint Laurent, Stella McCartney…). Realiseert ruim 40 % van de omzet in Frankrijk en meer dan 80 % in de distributietak.

Deel dit artikel