Analyse
Fiat 11 jaar geleden - vrijdag 10 november 2006

Nieuw herstelplan, met ambitieuze, maar haalbare maatregelen.

Herstructurering : fase II

Nieuw herstelplan, met ambitieuze, maar haalbare maatregelen. De voor dit jaar en daarna verwachte winststijgingen zitten o.i. al in de koers. Correct gewaardeerd aandeel.
HOUDEN.

Fiat heeft een nieuw herstelplan voorgesteld dat betrekking heeft op alle activiteiten. In de autopoot (50 % van de omzet) voorziet het o.m. in een grotere standaardisering van de geraamtes, in buitenlandse expansie (reeds goed gevorderd) en in de verdere reorganisatie van het verkoopnet. Wat het plan echter vooral beoogt is een stijging van de verkoopcijfers. Met 23 nieuwe en 23 vernieuwde modellen wil de groep dat haar autodivisie tegen 2010 40 % meer omzet draait en een bedrijfsmarge tussen 5,3 en 6,1 % haalt (1,2 à 1,7 % in 2006). In vergelijking met de doelstellingen van concurrenten zoals Toyota en Renault, mikt Fiat hiermee wel erg hoog. Dat de groep de luxemerken Alfa Romeo en Lancia opnieuw van stal haalt, kan ons gezien de concurrentie in dat segment minder bekoren. De voor dit en de volgende jaren verwachte winstverbetering zal de groep toelaten om haar schuldenlast te verminderen en een dividend uit te keren (±0,15 EUR voor 2006, 0,30 EUR voor 2007). Onze winstraming voor 2006 hield al rekening met dit herstel. We laten ze dus ongewijzigd op 0,70 EUR per aandeel. Voor 2007 trekken we onze raming op tot 1,30 EUR en voor 2008 mikken we op 1,85 EUR (iets minder dan Fiat zelf).

Koers op het moment van de analyse : 14,98 EUR

Fiat is de zesde grootste autoconstructeur van Europa (merken Fiat, Alfa, Lancia, …) ; produceert ook vrachtwagens en landbouwmachines.

Deel dit artikel