Analyse
Cadbury Schweppes 10 jaar geleden - maandag 20 november 2006

Vanaf deze week nemen we in onze selectie het aandeel van het Britse Cadbury Schweppes op. De groep heeft sterke merken in portefeuille en kan met een hoge rentabiliteit pronken.

Vanaf deze week nemen we in onze selectie het aandeel van het Britse Cadbury Schweppes op. De groep heeft sterke merken in portefeuille en kan met een hoge rentabiliteit pronken.
Het aandeel is goedkoop en lijkt een mooie toekomst voor zich te hebben. 
KOPEN.

Koers op het moment van de analyse : 541,50 pence

Ook u eet en drinkt Cadbury !
Twee derde van de omzet van Cadbury is afkomstig van de verkoop van snoepwaren : chocoladerepen, kauwgum, allerlei snoepjes enz. Enkele grote namen : Dairy Milk, Trident of Stimorol. Maar ook als u een Lion, een Carambar, een Malabar of een Crispy Crunch verorbert of als u een V6, een Bazooka, een Beldent of een Mentos in uw mond stopt, houdt u de winkel van Cadbury draaiende. De groep verkoopt zowat 10 % van alle snoep ter wereld en is op praktisch de helft van de grote markten de nummer 1 of 2, vóór Nestlé en Kraft. De groep veroverde deze plaats zowel via interne groei als via overnames. Zo versterkte ze haar positie op de kauwgummarkt in 2003 aanzienlijk met de overname van Adams (eigenaar van Trident).
Maar al die zoetigheid geeft dorst ! Het resterende derde van de omzet komt voort uit de verkoop van niet-alcoholische dranken, al dan niet koolzuurhoudend (frisdranken, water, fruitsappen). Daarbij zit opnieuw een aantal klinkende namen : uiteraard Schweppes en zijn min of meer fruitige varianten, maar ook 7 UP en Dr Pepper, Canada Dry, het mineraalwater San Benedetto en de fruitsappen Sunkist. Sinds begin 2006 heeft Cadbury de verkooprechten van sommige van zijn merken in Europa van de hand gedaan, zodat de belangrijkste afzetmarkten voor de drankenafdeling nu Noord-Amerika (nummer 3 na Coca-Cola en PepsiCo, met een marktaandeel van 17 % in 2005) en Australië (nummer 2) zijn.

Zoete winstgevendheid
De producten van Cadbury zijn verre van gesofisticeerd, maar de naamsbekendheid van de merken maakt zeer hoge marges mogelijk. Ondanks de dominante positie van Coca-Cola en PepsiCo, de twee andere hoofdrolspelers op de wereldscene, ligt de bedrijfsmarge in de drankendivisie op 25 %. Dat maakt dat deze activiteit 50 % van de winst op groepsniveau genereert. In de snoepafdeling bedraagt de bedrijfsmarge gemiddeld 13 à 14 %, wat rekening houdend met de verbeten concurrentie die ook in deze sector heerst nog altijd heel behoorlijk is. Het valt weliswaar te vrezen dat deze marges op korte termijn iets zullen inkrimpen doordat de Britse markt (15 % van de omzet in snoepwaren) geleden heeft onder de warme zomer en er in juni meer dan een miljoen chocoladerepen uit de markt gehaald werden wegens een mogelijke besmetting met salmonella. Maar het gaat om tijdelijke problemen en de Britse snoepmarkt mag dan niet meer zijn wat ie vroeger was (het consumptiegedrag verandert), toch zou Cadbury er nog marktaandeel kunnen winnen (grote diversiteit, nieuwigheden). De langetermijnperspectieven zijn volgens ons dan ook niet aangetast.

Verstandige gulzigheid
Cadbury mag dan wel actief zijn op markten die hun verzadigingspunt naderen, dat wil niet zeggen dat de groep afziet van verdere groei. Integendeel, ze heeft een ambitieus, maar coherent plan uitgedokterd. Momenteel bedraagt de interne groei 3 à 5 % per jaar, dat is evenveel als de wereldeconomie. Daarbij compenseert het dynamisme van de verkoop in de jonge economieën en in de ontwikkelingslanden de gematigde groei in de westerse landen. Maar de groep is niet van plan het daarbij te laten en wil via externe groei haar leiderspositie op de snoepwarenmarkt verstevigen. Sinds enkele dranken in Europa afgestoten werden, is de financiële situatie verbeterd en beschikt Cadbury over een comfortabele marge om overnames te financieren zonder zijn balans in gevaar te brengen. De groep heeft overigens al een aantal rendabele operaties op haar actief. Bovendien wil ze haar positie op segmenten met een hoog groeipotentieel zoals kauwgum nog verstevigen. Doordat geregeld nieuwigheden op de markt komen (zonder suiker, wit makend, enz.) groeit deze markt sneller dan die van andere snoep. Een groei waarvan Cadbury vanaf volgend jaar hoopt te profiteren met de introductie van zijn sterproduct Trident op de Britse markt.

Snoepjes voor aandeelhouders
Het businessplan dat eind oktober bekendgemaakt werd, voorziet in een verdere toename van de rentabiliteit. Maar gezien de hogere aanslagvoet en de problemen op de Britse markt verwachten wij voor 2006 een daling van de winst per aandeel (zonder eenmalige elementen) tot 27,65 pence (tegen 33,23 pence in 2005 op vergelijkbare basis). Voor 2007 rekenen we opnieuw op groei en ramen we de winst per aandeel op 29,02 pence (+5 %) dankzij met name het lanceren van Trident in het UK. En de aandeelhouders kunnen zich in de handen wrijven. Bogend op zijn solide financiële situatie belooft Cadbury het dividend nog sterker te laten stijgen. Na de gemiddelde stijging van 4,7 % over de laatste acht jaar en een verwacht dividend van 14 pence bruto over 2006 (wat overeenkomt met een rendement van ±2,6 %, een van de hoogste van de sector) rekenen we voor de periode 2006-2008 op een groei van 7 % per jaar. Aarzel niet en bestel gerust een “Cadbury Schweppes”. Volgens ons zal uw portefeuille daar wel bij varen.

Deel dit artikel