Analyse
Psion 10 jaar geleden - maandag 30 oktober 2006

Vanaf deze week wordt het aandeel Psion in onze selectie opgenomen. Om de rendabiliteit te herstellen en het vertrouwen van de beleggers terug te winnen, heeft het bedrijf beslist om de productie uit te besteden.

Nieuw in onze selectie

Vanaf deze week wordt het aandeel Psion in onze selectie opgenomen. Om de rendabiliteit te herstellen en het vertrouwen van de beleggers terug te winnen, heeft het bedrijf beslist om de productie uit te besteden.
Het aandeel is goedkoop. 
Profiteer van de o.i. overdreven koersval om te KOPEN.

In de eerste helft van dit jaar kon de Britse groep met een mooie omzetstijging van 18 % uitpakken (93,4 miljoen pond), maar ze slaagde er niet in die te verzilveren : de bedrijfswinst daalde met 80 % tot 1 miljoen pond. Dat was niet alleen te wijten aan de groeiende concurrentie maar vooral aan de stijging van de productiekosten (+35 %). Volgens ons is de daling van de rendabiliteit maar van tijdelijke aard en komt er nog dit jaar beterschap. Psion heeft immers beslist om het grootste deel van de productie uit te besteden. Zo werd eind augustus een contract gesloten met Flextronics, wereldwijd de nummer één voor elektronische onderaanneming. Op die manier wil Psion zijn productiekosten terugdringen en zijn winstmarges verbeteren. Ondertussen heeft de groep ook een nieuwe algemeen directeur gekregen, wat ons vertrouwen in de nieuwe strategie verstevigt. Volgens ons moet Psion er als leider op de Europese markt in slagen om te blijven groeien. Voor dit jaar rekenen we op een omzetstijging van 17 % en op 2,33 pence winst per aandeel. Voor volgend jaar mikken we op 4,16 pence.

Koers op het moment van de analyse : 113,25 pence

Psion is een Brits bedrijf dat zakcomputers voor professionele doeleinden maakt. Deze buitengewoon stevige en krachtige apparaten zijn geschikt voor gebruik in veeleisende industriële omgevingen zoals (lucht)havens, magazijnen en andere logistieke toepassingen. Ze laten werknemers in situ toe om data in te voeren en ze eventueel online op het netwerk van de onderneming te plaatsen. Grote klanten zijn bijv. Volkswagen, Merck, Nestlé, Deutsche Post en United Airlines.

Deel dit artikel