Analyse
Medion 11 jaar geleden - donderdag 5 oktober 2006

Medion krijgt het nu ook op zijn thuismarkt hard te verduren. We hebben onze winstramingen gevoelig teruggeschroefd.

Advieswijziging

Medion krijgt het nu ook op zijn thuismarkt hard te verduren. We hebben onze winstramingen gevoelig teruggeschroefd. Het aandeel is nu duur.
VERKOPEN.

Terwijl wij erop rekenden dat de heroriëntering op haar thuismarkt beterschap zou brengen, heeft de Duitse groep zopas haar vooruitzichten voor het lopende boekjaar aanzienlijk teruggedraaid. De oorspronkelijke omzetraming van 2 miljard euro – dat was al 21 % minder dan in 2005 – is ingekrompen tot 1,5 à 1,7 miljard. En van winst is er geen sprake meer. Medion zal het jaar met een verlies van 45 tot 60 miljoen euro afsluiten. Wij schatten het verlies per aandeel op 1,21 EUR. Dit archislechte resultaat is vooral toe te schrijven aan de hogere voorzieningen voor teruggestuurde producten en aan een waardevermindering op de voorraad. De wanprestatie van Medion is des te opvallender omdat de Duitse markt van consumentenelektronica eerder aantrekt. In het eerste semester was er de wereldbeker en in de traditioneel sterke eindejaarsperiode kan de verhoging van de btw op 1 januari 2007 voor een extra prikkel zorgen. Medion kampt blijkbaar met een ernstig competitiviteitsprobleem en we zijn er niet zeker van dat de geplande kostenverminderingen dat kunnen oplossen. We hebben onze cijfers dan ook serieus herzien, van 0,73 naar 0,15 EUR voor 2007 en van 0,92 naar 0,25 EUR voor 2008.

Koers op het moment van de analyse : 7,94 EUR

Medion is een Duitse onderneming die consumentenelektronica verkoopt via de grootdistributie.

Deel dit artikel