Analyse
Pernod Ricard 10 jaar geleden - donderdag 28 september 2006

De mooie prestaties bewijzen de kwaliteit van het beheer.

Mooie resultaten, grote trek

De mooie prestaties bewijzen de kwaliteit van het beheer, maar dat zit volledig in de koers. Duur aandeel.
VERKOPEN.

Met een omzetgroei van 4,3 % (vergelijkbare basis) en een stijging van de winst per aandeel met 21 % lagen de jaarresultaten 2005-06 (eind juni) in de lijn van de verwachtingen. Ze waren enerzijds te danken aan de erg rendabele “premium” merken die veel meer winst genereren dan de marketingkosten die hun promotie vergt, en anderzijds aan de sneller dan verwachte synergie-effecten uit de integratie van Allied Domecq. Dankzij deze Britse groep (waarvan de rendabiliteit nog kan verbeteren) wordt 55 % van de bedrijfswinst van de groep nu gerealiseerd in sterk groeiende regio’s (vroeger 45 %) zoals Azië en de twee Amerika’s. De VS zijn overigens nooit ver uit Pernods gedachten. Vandaar de interesse van de groep voor het Zweedse Absolut, een in de VS geliefde wodka. Met deze ambitieuze expansiestrategie hoopt Pernod vroeg of laat de huidige nummer 1, het Britse Diageo, van de troon te stoten. Deze appetijt verontrust ons niet. De groep heeft tot nu toe haar overnames met succes verteerd en de schuldenlast is dankzij de verkoop van activa en de mooie cashstroom flink gedaald.Het feit dat het dividend met 17 % opgetrokken wordt, is bovendien een blijk van vertrouwen. We ramen de winst per aandeel voor 2006-07 op 9,40 EUR en voor 2007-08 op 10,80 EUR.

Koers op het moment van de analyse : 164,30 EUR

Pernod Ricard is na Diageo de grootste wijn- en sterkedrankenproducent ter wereld (Chivas, Martell, Mumm…); nam in 2005 zijn Britse concurrent Allied Domecq over.

Deel dit artikel