Analyse
Onder de loep : Pearson 11 jaar geleden - maandag 4 september 2006

Deze Britse uitgeverij wordt vanaf deze week in onze selectie opgenomen.

Het aandeel van de Britse uitgeverij Pearson wordt vanaf deze week in onze selectie opgenomen. Pearson is de onbetwistbare kampioen voor educatieve uitgaven, zowel in papiervorm als via internet, een markt met nog heel wat groeipotentieel. De troeven waarover de groep beschikt moeten haar in staat stellen om sneller te groeien dan de markt. Het aandeel biedt een mooi dividend, houdt weinig risico in en is goedkoop.
KOPEN.

Koers op het moment van de analyse : 756 pence

Leren, vermaken, informeren
Pearson haalt 65 % van zijn omzet uit educatieve uitgaven. De groep ontwikkelt producten voor alle onderwijsniveaus ( van kleuterklas tot universiteit), en voor het beroepsleven, en biedt wereldwijd aan meer dan 100 miljoen mensen de gelegenheid om zulke uiteenlopende vakken als wiskunde, wetenschappen, literatuur of talen onder de knie te krijgen. In enkele jaren tijd is de groep via overnames (met name die van de pedagogische divisie van het Amerikaanse Simon & Schuster in 1998), maar ook via interne groei uitgegroeid tot de onbetwistbare nummer 1 van de sector. Sommige van Pearson-uitgaven zijn echte referenties : Scott Foresman voor schooluitgaven, Addison Wesley en Prentice Hall voor het universitair niveau, Longman voor cursussen Engels (als moedertaal en als vreemde taal). De groep is ook goed ingeplant in de VS : meer dan 24 000 onderwijsinstellingen gebruiken haar producten.
Via de uitgeverij Penguin publiceert Pearson ook boeken voor het grote publiek, vooral in Engelstalige regio’s : romans, kookboeken, kinderboeken, enz. (20 % van de groepsomzet).
De resterende 15 % van de omzet is afkomstig van financiële dagbladen zoals de Financial Times, FT Deutschland, Les Echos (Frankrijk).

De online-uitdaging
De educatieve afdeling van Pearson heeft handig ingepikt op de internetrevolutie die de uitgeverijsector de laatste jaren op zijn grondvesten deed daveren. De groep heeft een rits computerprogramma’s ontwikkeld waarmee de leerlingen de stof in hun eigen tempo kunnen verwerken en waarmee die leerkrachten en ouders in staat stellen om het huiswerk, de aanwezigheid, de nota’s enz. te controleren. Pearson heeft onlangs bovendien van Apple het bedrijf Powerschool overgenomen dat gespecialiseerd is in onlinesystemen voor schoolbeheer.
Wat de financiële uitgaven betreft, verliep de overgang naar het digitale tijdperk heel wat minder vlot en de financiële dagbladen, met Financial Times op kop, kwamen in een diepe crisis terecht, die vier jaar duurde en die de beurskoers van Pearson zwaar onder druk zette. Vandaag is de situatie echter rechtgetrokken, onder meer dankzij de fusie van de “papieren” en de “online” redacties.

En de toekomst ?
Met zijn financiële dagbladen kan Pearson o.i. twee kanten uit. Ofwel blijft deze activiteit binnen de groep die dan verder de vruchten kan plukken van de inspanningen die ze zich getroost heeft om ze opnieuw winstgevend te maken. Ofwel wordt ze verkocht en wordt de opbrengst geïnvesteerd in de educatieve pool die betere groeiperspectieven heeft.
Dezelfde redenering geldt ook voor de uitgave van ontspanningslectuur (Penguin), een niet-strategische activiteit.

Sowieso vóór alles leren
Wat er ook van zij, Pearson spitst zijn ontwikkeling duidelijk toe op de onderwijssector. De groep beschikt op dat domein ontegenzeglijk over heel wat troeven (wereldwijd nummer één, sterk aanbod via internet) en heeft in de toekomst nog heel wat fraais te verwachten. Ten eerste in de Verenigde Staten. Enerzijds zit het aantal inschrijvingen aan de universiteit er dankzij een gunstige demografische spreiding in de lift.
Anderzijds is er de gelijkekansenwet No Child Left Behind uit 2002 die een twaalfjarenplan omvat om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en die o.m. voor wiskunde en literatuur een aantal eindtermen formuleert (competentiepeil dat elke leerling ongeacht zijn sociale achtergrond moet bereiken). Een en ander zal de vraag naar de door Pearson aangeboden leermiddelen ongetwijfeld stimuleren.
Ten tweede dankzij de dominantie van het Engels op zowat alle terreinen (zaken, internationale betrekkingen, informatica, wetenschappelijk onderzoek…). Het aantal mensen dat de taal van Shakespeare leert, neemt voortdurend toe en ook hier biedt China een enorm potentieel. Zo zal het Engels de voertaal zijn op de Olympische Spelen van 2008 in Beijing.

Laten we de cijfers spreken
Vorig jaar zorgden de mooie prestaties van de educatieve afdeling ervoor dat de groepsomzet met 9 % toenam, de sterkste stijging sinds 2001. Diezelfde activiteit levert niet minder dan 70 % van de groepswinst. Haar bedrijfsmarge neemt van jaar tot jaar toe en bereikte vorig jaar 13 % (12 % voor de groep). De bedrijfsmarge vóór afschrijvingen bedroeg zelfs 20 %. Ter vergelijking, in de educatieve poot van concurrent ReedElsevier (12,61 EUR; verkopen) ligt dat cijfer op 17,9 %. Met zowat 3,8 % bruto (bijna 2,9 % netto voor de Belgische belegger) biedt Pearson een van de hoogste dividendrendementen van de sector. Voor 2006 ramen we de winst per aandeel op 41,06 pence en voor 2007 tippen we op 46,49 pence.

Deel dit artikel